Bu çalışmada, resmî nikâhlı evli bir erkekle dinî nikâh ile evlenmiş olan -
toplumda geleneksel kullanılış biçimiyle- kuma kadınların yaşadıkları
psikososyal sorunların tespiti ve aile ilişkilerinin incelenmesi
hedeflenmiştir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla İstanbul’da yaşayan 20 kuma kadınla
derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda;
erkeklerin cinselliğe ilişkin ataerkil tutumları, toplumdaki statülerini
artırma ve erkek çocuk sahibi olma istekleri gibi unsurların kumalığın
nedenlerinden olduğu anlaşılmıştır. Katılımcıların ataerkil yapıya sahip bir
ailede yetiştikleri; aile içi şiddet, kumar ve alkol bağımlılığı gibi sorunlar
yaşadıkları ve bu sorunların doğrudan veya dolaylı bir biçimde eş
seçimlerini etkilediği görülmüştür. Gerçekleştirdikleri evliliklerden dolayı
aileleri ve sosyal çevreleri tarafından etiketlenme ve sosyal dışlanmaya
maruz kalan katılımcılar psikososyal ve ekonomik sorunlar yaşamaktadır.
Bu sonuç bağlamında çok kadınlı evlilik gerçekleştiren kadınlara eğitim ve
danışmanlık konularıyla ilgili çözüm önerileri getirilmiştir.
This study aimed to examine the family relations and psychosocial
problems of women who are religiously married to legally married men—
traditionally called second-wives. In-depth interviews were conducted
with 20 second-wives residing in Istanbul using qualitative methods with
semi-structured interview forms. As a result, men’s patriarchal attitudes
towards sexuality, desires for improving their status and having male
children appeared to lead marrying a second-wife. It was found that
second-wives were raised by patriarchal families who experienced
domestic violence, gambling, and alcoholism and these problems, either
directly or indirectly, have affected the second-wives’ partner choices. The
participants, stigmatized and marginalized by their families and milieu
because of their marriage, experience psychosocial and socioeconomical
problems. Based on these findings, solutions concerning education and
counseling for women involved in polygamous marriages were proposed.