Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin epistemolojik inançları ile eleştirel
düşünme eğilimleri ve akademik öz-yeterlikleri arasındaki yapısal ilişkileri
incelemek amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel araştırma modeli ile
yürütülmüş ve verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi
kullanılmıştır. Araştırmada veriler Afyonkarahisar ilinde öğrenim gören
678 adet ortaokul öğrencisinden elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama
aracı olarak, Epistemolojik İnanç Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği
ve Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları
epistemolojik inançların akademik öz-yeterlikleri anlamlı şekilde
yordadığını, eleştirel düşünme eğiliminin bu ilişkide tam aracılık etkisine
sahip olduğunu ve etkinin anlamlı olduğunu göstermektedir.
The aim of this study is to examine the structural relationships between
secondary school students' epistemological beliefs, their critical thinking
dispositions and their academic self-efficacy. The research was conducted
according to the correlational research method, and structural equation
modeling was used in the analysis of the data. The data of the study were
obtained from 678 secondary school students studying in Afyonkarahisar.
Epistemological Belief Scale, Critical Thinking Disposition Scale and
Academic Self-Efficacy Scale were used as data collection tools in the
study. The results of the study show that epistemological beliefs
significantly predict academic self-efficacy, critical thinking disposition
has a full mediating effect on this relationship, and this effect is
significant.