Bu çalışmada turboşarjlı bir traktörün turbo şarj kompresörü ile ara soğutucusu arasına yerleştirilmek üzere bir
termoelektrik jeneratörlü bir geri kazanım sistemi tasarlanmış, farklı dış ortam sıcaklıkları için geri kazanım
sisteminin dış ortama verdiği maksimum ısı miktarı ve kanat yüzey verimleri Matlab programı kullanılarak
hesaplanmıştır. Mevcut literatürde otomobillerin termoelektrik jeneratörlerinde egzoz gazlarının ısıl enerjisi
kullanılırken, bu çalışmada alternatif olarak termoelektrik jeneratörde kompresördeki basınçlı havanın ısıl
enerjisi kullanılmıştır. Termoelektrik jeneratör sisteminin turboşarjlı traktörün kompresörü ile ara soğutucusu
arasına yerleştirilmesi, sistemde elektrik gücü sağlamasının yanı sıra ara soğutucuya giren havanın daha düşük
bir sıcaklıkta olmasını sağlamıştır ki bu da turboşarjlı traktörün motor veriminin artması için önemlidir. Dış
ortam sıcaklığındaki artışla maksimum ısı transferi ve ısı taşınım katsayısının azaldığı tespit edilmiştir. Buna
ilave olarak ısı alıcılarının kanatlı yüzey verimliliğinin dış ortam sıcaklığı ile arttığı belirlenmiştir. 268 K
sıcaklığında gerçekleşen maksimum ısı transferinin 303 K sıcaklığına göre yaklaşık olarak %9.3 artış gösterdiği
bulunmuştur. Ancak 303 K sıcaklığındaki kanatlı yüzey veriminin ise 268 K sıcaklığına göre yaklaşık olarak
%1.3 daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
In this study, the maximum heat transfer and finned surface efficiencies of heat sinks on the cold side of the
thermoelectric generator system placed between the compressor and the intercooler in a turbocharged tractor for
different outdoor temperatures were determined using the Matlab program. While thermal energy of exhaust
gases is used in thermoelectric generators of automobiles in the current literature, alternately in this study, the
thermal energy of the compressed air in the compressor was used in the thermoelectric generator. The placement
of the thermoelectric generator system between the compressor and the intercooler of the turbocharged tractor
provided electrical power in the system, as well as a lower temperature of the air entering the intercooler, which
is important for increasing the engine efficiency of the turbocharged tractor. It was determined that the maximum
heat transfer and heat convection coefficient decreases with the increase in the external environment
temperature. In addition, it has been detected that the finned surface efficiency of the heat sinks increases with
the external environment temperature. It was found that the maximum heat transfer at a temperature of 268 K
increased approximately 9.3% compared to 303 K. However, it was determined that the finned surface efficiency
at 303 K temperature was approximately 1.3% higher than at 268 K temperature.