Hidrolik sıçrama, akımın sahip olduğu enerjinin büyük miktarının sönümlendiği ve aşırı türbülansın oluştuğu 
oldukça karmaşık akım problemidir. Bu çalışmada, farklı akım durumlarında kayar kapak mansabında oluşan 
batmış hidrolik sıçramanın sayısal modellemesi yapılmıştır. ANSYS- Fluent programı kullanılarak akımı idare 
eden temel denklemlerin sayısal olarak çözümünde, türbülans viskozitesinin hesap edilmesinde Reynolds 
Ortalamalı Navier Stokes (RANS) tabanlı Reynolds Gerilme Modeli (Reynolds Strees Model-RSM) ve su- hava 
arakesitinin belirlenmesinde ise Akışkan Hacimleri Yöntemi (Volume of Fluids) kullanılmıştır. Q6 durumunun 
sayısal modellemesinden elde edilen hız profilleri, deneysel hız profilleriyle karşılaştırılmıştır. Farklı batıklık 
oranlarına sahip batmış hidrolik sıçramanın sayısal modellemesi sonucunda, meydana gelen hidrolik sıçrama ve 
geri dönüş bölgesi uzunlukları ve hız alanında meydana gelen değişimler değerlendirilmiştir. Bunun yanında,
hidrolik sıçramada meydana gelen sınır tabakası kalınlığı farklı akım durumlarında incelenmiştir. Çalışma 
sonucunda, sayısal modelleme tekniklerinin, farklı batıklık oranlarında oluşan hidrolik sıçramanın sayısal 
modellemesinde oldukça başarılı olduğu ve deneysel çalışmalara kıyasla akımla ilgili detaylı bilgi sunma 
avantajından dolayı su yapılarının tasarımında tercih edilebileceği belirlenmiştir.
 
Hydraulic jump is a highly complex flow problem in which a large amount of the energy is absorbed, and 
turbulence occurs in the flow. In this study, the numerical modelling of the submerged hydraulic jump occurring 
in the downstream sluice gate in different flow conditions is performed. The basic equations governing the flow 
are solved with ANSYS-Fluent program. In numerical solution of the basic equations, Reynolds Averaged Navier 
Stokes (RANS) based Reynolds Stress Model (RSM) is used to calculate turbulent viscosity and Volume of Fluid 
(VOF) method is used to determine the flow-air intersection. The velocity profiles obtained from the numerical 
modeling of the Q6 state were compared with the experimental velocity profiles. As a result of the numerical 
modeling of the submerged hydraulic jump with different submergence ratios, the lengths of the hydraulic jump 
and roller zone and the changes in the velocity field were evaluated. Besides, boundary layer development 
occurring in hydraulic jump has been investigated in different flow conditions. As a result of the study, it has been 
determined that numerical modeling techniques are quite successful in numerical modeling of hydraulic jump 
occurring at different submergence rates and can be used safely due to the advantage of providing very detailed 
information about flow compared to experimental studies.