Bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu (evren) 2014-2015 akademik yılı, güz yarıyılında öğrenim görmekte olan Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği anabilim dalındaki 259 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada bütün öğrencilere ulaşma imkânı olduğundan ayrıca örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmış, veri toplama aracı olarak ise Korkmaz, Şahin ve Yeşil (2011a) tarafından geliştirilen ”Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Kişisel bilgi formundaki veriler, cinsiyet, sınıf ve sosyal bilgiler alanında bilimsel yayın okuma sıklığı olarak belirlenmiştir. Veriler SPSS 17 paket programına tamamen katılıyorum 5 olacak şekilde 5-4-3-2-1 şeklinde, olumsuz maddeler ise 1-2-3-4-5 şeklinde puanlanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, yüzde ve frekans kullanılmış öğretmen adaylarının görüşlerinin bağımsız değişkenlerden etkilenme derecesini de dağılımın homojen olduğu durumlarda t testi ve Anova, normal dağılımın olmadığı durumlarda ise Kruskal-Wallis H uygulanmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının genel olarak bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının iyi olduğu görülmüştür. Cinsiyet ve sınıf değişkenine göre ölçeğin dört alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılığa rastlanamamıştır; ancak sosyal bilgiler alanında bilimsel yayın okuma sıklığı değişkenine göre ölçeğin araştırmaya yönelik olumlu tutum boyutunda anlamlı farklılılar olduğu gözlenmiştir.
The objective of the study is to scrutinize the attitudes of social studies pre-service teachers towards scientific research. Study group (universe) consisted of 259 students attending Fırat University, Faculty of Education, Social Studies Teaching Department in 2014-2015 academic year fall semester. No sample was determined in the study since it was possible to reach all students. In the study conducted using the survey method, “Scale on Attitudes towards Scientific Research” developed by Korkmaz, Şahin and Yeşil (2011a) was used as data collection tool. Data on the personal information form were determined as gender, class level, and frequency of reading scientific publications in the field of social studies. Data were graded on a 5-item Likert-type scale between 1 and 5, where 5 was equal to “I completely agree” and the negative items were graded in a reverse order. The data were analyzed using SPSS 17 software. In the analysis, arithmetic mean, percentages and frequency distributions were utilized and the degree of influence of independent variables on pre-service teachers’ opinions was determined by t-test and ANOVA where there was a homogenous distribution and by Kruskal-Wallis H, where there was not a normal distribution. The findings of the study demonstrated that the social studies pre-service teachers had generally a positive attitude towards scientific research. There were no significant differences between the four sub-dimensions of the scale based on gender and class level variables, however significant differences were observed on the positive attitude dimension of the scale based on the frequency of reading scientific publications in social studies field.