Bu çalışmada üç gözlü, sandık kesitli ve üç açıklıklı betonarme bir köprü; sonlu elemanlar yöntemiyle SAP2000 programında modellenmiştir. Daha sonra zaman tanım alanında, taşıt yükünün dinamik etkisine göre analiz edilmiştir. Farklı taşıt yükleme durumları için köprü yapısındaki yer değiştirme, köprü birleşim noktalarındaki kesme kuvveti ve eğilme momenti açısından karşılaştırmalar yapılmıştır. Taşıt hızına göre yükleme durumunda köprünün iki ucundan, ters yönlerde, aynı hızlarda birer kamyon geçirilmiştir. Kamyonlara 5 farklı hız değeri tanımlanarak analizler yapılmıştır. Taşıt sayısına göre yükleme durumunda köprünün iki ucundan, ters yönlerde, eşit sayılarda kamyonlar geçirilmiştir. 5 farklı sayıda kamyon köprü üzerinden geçirilerek analiz yapılmıştır. Taşıtlar arası takip mesafesine göre taşıt yükleme durumlarında; köprünün iki ucundan, ters yönlerde, ikişer adet kamyon geçirilmiştir. 5 farklı takip mesafesinde kamyonlar geçirilerek analiz yapılmıştır. Analizler sonucu köprü yapısında oluşan deformasyon, kesme kuvveti ve eğilme momenti değerlerinin farklı trafik koşulları altında zamana göre değişmektedir. Bu değişimlerin taşıt hızı, sayısı ve takip mesafesine bağlı olarak düzenli bir şekilde değişmediği görülmüştür. Grafikler ve şekiller yardımıyla karşılaştırmalar yapılmıştır.
reinforced concrete bridge with three eyes, box girder and three spans were modeled in SAP2000 program by using finite element method in this study. Afterwards analyzed in the time definition field according to the dynamic effect of vehicle load. For different vehicle loading situations, comparisons were made in terms of displacement in the bridge structure, shear force at the Bridge junction points and bending moment. According to the vehicle speed, in the case of loading, a truck was passed at the same speeds at both ends of the bridge, in opposite directions. 5 different speed values were defined for the trucks and analyzed. According to the number of vehicles, in case of loading, trucks were passed from both ends of the bridge, in opposite directions, in equal numbers. 5 different numbers trucks were passed over on the bridge and analyzed. According to the following distance between vehicles, in the case of loading vehicles; two trucks were passed from the two ends of the bridge, with the opposite directions. Analysis was done by passing trucks at 5 different tracking distances. As a result of the analysis, the deformation, shear force and bending moment values formed in the bridge structure vary according to time under different traffic conditions. These changes did not change regularly depending on vehicle speed, number and tracking distance. Comparisons were made with the help of graphs and figures.