Bu araştırmanın genel amacı; fen bilimleri öğretmen adaylarının çevre bilimi dersi kapsamında geliştirilen materyaller ve etkinliklerin, çevre okuryazarlık düzeylerine ve epistemolojik inançlarına olan etkisinin incelenmesidir. Yapılan çalışmada yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılı içerisinde Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Çevre Bilimi dersi alan 3. Sınıf öğrencisi 57 kişiden ölçekleri dolduran 40 kişi üzerinde ön-test ve son-test uygulaması yapılarak gerçekleştirilmiştir. 10 kişiden oluşan heterojen bir grup oluşturularak, yarı yapılandırılmış açık uçlu sorular sorulup nitel analizleri yapılmıştır. Öğrencilerin çevre okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu, çevre bilimi başarı testi, çevre yönelik duyuşsal eğilimler ölçeği, çevreye yönelik sorumlu davranış ölçeği ve genel epistemolojik inanış ölçeği olmak üzere 4 bölümden oluşan “Çevre Okuryazarlığı Anketi” ve „‟Epistemolojik inanış Ölçeği‟‟ kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS-21 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Çevre okuryazarlığı kazandırmada alt boyutları olan çevre bilgisi, çevreye yönelik duyuş, davranış ve bilişsel beceri de anlamlı bir fark saptanmış olup, epistemolojik inançlarında anlamlı bir değişim gözlenmemiştir.
The aim of this research is to study impact of materials and activities
developed within the scope of science teacher candidates‟ environmental science
lesson on their environmental literacy levels and epistemological bliefs. Quasi experimantal design was used in this study. This study was carried out with 40 out of
57 third grade students who study at Adıyaman University, Faculty of Education and
take the course of Environmental Science in 2017-2018 Educational Year by prestest
and postest design. Qualitative analyses were made by grouping ten heterogenous
people and asking semi structured open ended questions.With a view to identify
students‟ environment literacy level “Environmental Literacy Questionnaire” and
“Epistemological Belief Scale” composing four parts, personal knowledge form,
environmental science achievement test, affective tendency scale to environmental,
responsible behaviour scale to environmental and general epistemological belief
scale were used. Analysis of data were made by SPSS-21. A significant difference
was identified in environmental information that has lower dimensions in gaining
environmental literacy, affection, behaviour and cognitive skills to environmental.
An important difference was also identified in epistemological beliefs.