Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası anlayışları ile bilimsel 
süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Elde edilen betimsel 
verilere dayanarak öğrencilerin bilimin doğası anlayışları ile bilimsel süreç 
becerilerinin bazı demografik değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip 
göstermediğine bakılmış, varsa farklılıkların hangi düzeyde olduğunu görmek için 
etki değeri hesaplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim- öğretim 
yılında Adıyaman ilindeki dört farklı okulda öğrenim gören 426 ortaokul öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada nedensel ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri 
toplama aracı olarak Can (2008) tarafından geliştirilen “Bilimin Doğasını Anlama 
Ölçeği” ve Aydoğdu vd. (2012) tarafından geliştirilen “Bilimsel Süreç Becerileri 
Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz 
edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilimin doğası anlayışları ile bilimsel 
süreç becerileri arasında orta düzeyde ve pozitif yönde bir ilişkinin olduğu, 
öğrencilerin bilimin doğası anlayışları ile cinsiyet, evde internet kurulumu olma 
durumu, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi ve aile aylık gelir değişkenleri 
açısından anlamlı bir farklılaşma olmadığı, öğrencilerin öğrenim gördükleri okulun 
konumu ve fen dersindeki başarıları yönünden anlamlı bir farklılaşma olduğu
görülmüştür. Bilimsel süreç becerileri açısından ise bütün değşkenler bakımından
anlamlı farklılaşma olduğu sonucuna varılmıştır.
 
During that survey, it was aimed to examine relations between middle school 
students’understanding the nature of science and their skill of scientific process. 
Additionally, depending upon of descriptive results, It was examined whether or not 
students’ understanding the nature of science and their skill of scientific process 
depends on some demographic variables. If any, its effect value was calculated to 
obtain in which level. Sample of that survey consists of 426 middle school students 
who studied at four different schools in Adıyaman in 2016-2017 education period.
During that survey, causative scanning and relational scanning was used as a model.
Scale of understanding the nature of science which was developed by Can in 2018,
and scale of skill of scientific process that was developed by Aydogdu, Tatar, Yıldız 
and Buldur in 2012, were used as a data collection tool. Received values were 
analysed by the help of SPSS. At the end of that survey, it was obtained that there is 
a positive relation between understanding the nature of science and skill of scientific 
process in middle level. Relation ship between understanding the nature of science 
and gender, having internet at home, class level, parental education level or 
economical level wasn’t be obtained. However, It was seen that understanding the 
nature of science differentiates according to school location of school and 
achievement at science courses. In terms of skill of scientific process, it was 
determined that terms of skill of scientific process differentiates according to gender, 
having internet at home, location of school, class level, parental education level,
financial situation and achievement at science courses.