Bu çalışmanın amacı, Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitesinin öğretiminde
Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisini ve
EBA’ya yönelik öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırma nicel ve nitel yöntemlerin
birlikte kullanıldığı karma yöntem ile düzenlenmiştir. Nicel verilerin elde edilmesinde
yarı deneysel desen, nitel verilerin elde edilmesinde ise görüşme tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel verileri Adıyaman ilinde Türkiye Petrolleri Ortaokulunda öğrenim
gören 81 sekizinci sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Çalışmanın nitel verileri ise deney
grubu öğrencilerinden 10 öğrenci ile görüşme yapılarak toplanmıştır. Veri toplama
aracı olarak, akademik başarı testi geliştirilmiş ve görüşme formu kullanılmıştır. Elde
edilen veriler bilgisayar paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın
nicel bulgularına göre Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitesinin öğretiminde EBA destekli
yapılandırmacı yaklaşımın kullanıldığı deney grubu öğrencileri ile yapılandırmacı
yaklaşımın kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerinin son test akademik başarı puanları
arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Bu farkın deney grubu lehine olduğu
sonucuna varılmıştır. Bu bulgular sonucunda EBA kullanımının öğrencilerin canlılar
ve enerji ilişkileri başarı testi üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Nitel verilerden elde
edilen bulgulara göre, öğrencilerin EBA’ya ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin EBA ile işlenen derste aktif katılım sağladıkları ve eğlenceli
buldukları, ders dışında ise konu tekrarı yapmak için tercih ettikleri sonucuna
varılmıştır.
In this study, it is aimed to examine the effect of using the Education
Information Network (EBA) on the academic achievement of the students in the
teaching of the Living-Energy Relations unit and to examine the students' opinions
about EBA. In order to achieve the aims stated in the study, a mixed method, both
quantitative and qualitative, was used. For the quantitive data, a semi-experimental
design and for the qualitative data, interview technics were used. The sample of the
study consists of 81 eighth grade students attending a secondary school in Adıyaman.
As data collection tools, academic achievement test was developed and interview form
was used. The obtained data was analyzed by using statistical program. According to
the quantitative findings of the study, there was a significant difference between the
academic success of the last test of the experimental students group with whom EBA
supported constructivist teaching approach was used and the control students group
with whom only the constructivist approach was used in the teaching of the Living and
Energy Relations unit. It was concluded that this difference was in favor of the
experimental group. As a result of these findings, it was seen that the use of EBA was
effective on the achievement test of students' living and energy relations. In order to
obtain the qualitative data of the study, 10 students from the experimental group were
interviewed. According to the findings obtained from qualitative data, it was seen that
the students have positive opinions about EBA. It was concluded that the students
participated actively in the course when EBA was used and they found it enjoyable.
They also preferred to use EBA in order to repeat the subject out-of-class.