Öğretim programlarında yer almasıyla birlikte matematiksel modellemenin
öğretiminde öğretmen yeterlikleri tartışılan konulardan biri olmuştur. Öğretmenlerin
bu yeterliklere ne düzeyde sahip olduklarını belirlemek için kullanılabilecek
yöntemlerden biri matematiksel modelleme problemi hazırlama becerilerinin
incelenmesidir. Bu araştırmada matematiksel modelleme eğitimi verilen 6 matematik
öğretmeninin problem hazırlama süreçleri incelenmiştir. Çoklu durum çalışması
olarak tasarlanan çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış mülakatlar, problem seti
değerlendirme formu ve matematiksel modelleme eğitimi video kayıtları ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde açık ve eksensel kodlama ile içerik analizi
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin problem hazırlama
sürecinde başarılı performans sergilemelerine rağmen birtakım zorluklar yaşadıklarını;
bu zorlukların genel olarak matematiksel modelleme problemlerinin özelliklerinin
farklı algılanmasından kaynaklandığını göstermiştir. Öğretmenlerin özellikle
matematik ile gerçek yaşam arasında ilişki kurmada başarılı oldukları, problem
hazırlarken öncelikli olarak varsayımlara dayalı, yoruma açık ve düşündürücü olma
kriterlerini dikkate aldıkları tespit edilmiştir. Sonuçlar, matematiksel modellemenin
sınıf ortamına taşınmasında öğretmen yeterliklerinin önemli bir rol oynadığını, bu
sebeple matematiksel modellemenin öğretiminde öğretmenlerin teorik ve pratik bilgi
eksikliklerinin giderilmesinin öncelikli konular arasında yer alması gerektiğini
göstermektedir.
Teachers’ competencies for teaching mathematical modeling are being one of
the discussed topics that is infused in the math curriculum. One of the methods that
can be used to determine the level of teachers' competencies is to examine the process
of posing mathematical modeling problems. In this study, process of posing problem
by 6 mathematics teachers who had mathematical modeling training is investigated.
The current study is designed as a multiple case study and data are collected through
semi-structured interviews, the assessment form of problem set, and mathematical
modeling training video recordings. Data are analyzed by using open and axial coding
and content analysis methodologies. The results of study showed that teachers
performed successfully at posing problem process while having various challenges
that were based on misconceptions about criteria of mathematical modeling. It is
identified that teachers were successful at connecting mathematics and real life. Also,
assumption, interpretation, and complexity were top criteria that they considered while
preparing a problem. Results reveal that teachers’ competencies are significant at
utilizing mathematical modeling in classroom. Therefore, eliminating lack of teachers’
theoretical and practical knowledge about mathematical modeling has to be in prior
subjects for teaching mathematical modeling.