Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin geometrik
cisimlere ilişkin kavram tanımlarının incelenmesidir. Araştırma, Türkiye’nin üç
farklı il ve ilçelerinde bulunan ortaokullarda görev yapan 99 matematik öğretmeninin
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, katılımcıların geometrik
cisimlere ilişkin kavram bilgilerinin ne durumda olduğunu ortaya çıkarmaya yönelik
hazırlanan ve altı açık uçlu sorudan oluşan bir form vasıtasıyla toplanmıştır. Elde
edilen verilerin içerik analizi yapılarak, verilerden kodlar ve kodlardan ise kategoriler
elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların bazılarının geometrik cisimlere
(prizma, piramit, koni, küre ve silindir) ilişkin kavram tanımlarını doğru yapamadığı,
katılımcıların şekil çiziminde genel olarak kare ya da dikdörtgen hallerini çizdikleri
ve genellikle geometrik cisimlerin dik hallerine yer verdikleri görülmüştür. Öte
yandan, katılımcıların genel olarak “prizma ile silindir” ve “piramit ile koni”
arasında ilişki kuramadıkları ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra, katılımcıların
bazılarının kendilerini geometrik cisimlere ilişkin kavramları tanımlamada yetersiz
gördükleri belirlenmiştir.
The aim of this study is to examine how middle school mathematics teachers
define conceptsrelated to geometric objects. The study was carriedout with the
participationof 99 mathematics teachers who are working in middle schools in three
different provinces and their towns of Turkey. The data were collected through a
form consisting of sixopen-endedquestions, which were prepared to reveal the
knowledge of the participants about the concepts of geometric objects. In analyzing
the data, content analysis was used and then, codes were obtained from the data and
categories were obtained from the codes. As results of the study, it was seen
thatsome of the participants could not define the concepts of geometric objects
(prism, pyramid, cone, sphere and cylinder) exactly and that the participants
generally drew the square or rectangular shape in the shape drawing, but mostly the
verticalstates of the geometric objects.On the otherhand, it was determined that the
participants were generally unable to establish the relationship between “prism and
cylinder” and “pyramid and cone”.It was alsofound that some of the participants
considered themselves insufficient to define the concepts related to geometric
objects.