Adiyaman University Repository

Problem çözümlerinin tartışıldığı öğrenme ortamında sosyomatematiksel normların ve öğrenme fırsatlarının incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Gülburnu, Mehmet
dc.date.accessioned 2021-07-30T11:44:23Z
dc.date.available 2021-07-30T11:44:23Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/2159
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, problem çözümlerinin tartışıldığı ortaokul matematik sınıfındaki sosyomatematiksel normları belirlemek ve bu normların müzakeresinin öğrenme üzerindeki etkilerini incelemektir. Yedinci sınıfta gerçekleştirilen on haftalık süreçte problem tabanlı matematiksel etkinlikler uygulanmış ve öğrencilerin problem çözümlerine ait eylemlerine ve söylemlerine odaklanılmıştır. Nitel yöntemlerin kullanıldığı çalışmada bireysel çalışma raporları, video ve ses kayıtları, alan notları ve görüşmeler çerçevesinde elde edilen veriler, temellendirilmiş teoriye göre kodlanmış ve sürekli karşılaştırma yöntemine göre analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları problem çözümlerinin tartışılmasının sınıf üyeleri arasındaki etkileşimi biçimlendirdiğini böylece matematiksel aktivitelere özgü normatif anlayışların müşterekçe üretilerek normların oluşmasına katkı sağladığını göstermiştir. Nitekim bu çalışmada ortaokul matematik sınıf mikro kültürünü anlamamıza olanak veren sosyal ve sosyomatematiksel normlar belirlenmiştir. Ayrıca normların müzakeresinin öğrencilerin matematik hakkındaki inanç ve hislerini şekillendirerek bireysel ve toplu anlam oluşturmaya, yaratıcı ve etkili çözümler üretmeye, matematiksel ifadelerin benzerliklerini veya farklılıklarını bulmaya ve özerkliğe ait kazanımlar sayesinde özgün çözümler üretmeye yönelik öğrenme fırsatlarını açığa çıkarmada etkili olduğu görülmüştür. Normların bu etkileri göz önüne alındığında sınıf mikro kültürünü oluşturan yapıların inşasında matematik sınıflarına özgü sosyal ve sosyomatematiksel normların dikkate alınarak tasarlanması ve matematiksel uygulamaların bu bağlamda gerçekleştirilmesi, matematik öğretimi açısından önemli görülebilir. tr
dc.description.abstract The aim of this study is to determine the mathematical norms in the middle school mathematics class where problem solutions are discussed and to examine the effects of the negotiation of these norms on learning. In the seventh grade, the problem based mathematical activities were implemented during the ten-week period and focused on the students' actions and discourses related to problem solving. In the study, where qualitative methods were used, the data obtained from individual study reports, video and audio recordings, field notes and interviews were coded according to grounded theory and analyzed according to continuous comparison method. The findings of the study showed that the discussion of problem solutions shaped the interaction between the class members and thus the normative understanding specific to mathematical activities contributed to the formation of norms. As a matter of fact, in this study, social and sociomatematic norms that allow us to understand middle school mathematics class microculture were determined. In addition, it was seen that the negotiation of the determined norms was effective in shaping the students' beliefs and feelings about mathematics, creating individual and collective meaning, producing creative and effective solutions, finding similarities or differences of mathematical expressions and revealing learning opportunities aimed at providing original solutions through the gains of autonomy. Therefore, it is considered important to design mathematical classes considering the norms in the construction of class microculture structures and to implement mathematical applications in this context. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Matematik eğitimi tr
dc.subject Ortaokul matematik sınıfı tr
dc.subject Sosyal normlar tr
dc.subject Sosyomatematiksel normlar tr
dc.subject Mathematics education tr
dc.subject Middle school math class tr
dc.subject Social norms tr
dc.subject Sociomathematical norms tr
dc.title Problem çözümlerinin tartışıldığı öğrenme ortamında sosyomatematiksel normların ve öğrenme fırsatlarının incelenmesi tr
dc.title.alternative Investigation of sociomatematical norms and learning opportunities in the learning environment where problem solutions discussed tr
dc.type Thesis tr
dc.contributor.department Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı tr


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Context