Bu çalışmanın amacı, problem çözümlerinin tartışıldığı ortaokul matematik 
sınıfındaki sosyomatematiksel normları belirlemek ve bu normların müzakeresinin 
öğrenme üzerindeki etkilerini incelemektir. Yedinci sınıfta gerçekleştirilen on haftalık 
süreçte problem tabanlı matematiksel etkinlikler uygulanmış ve öğrencilerin problem 
çözümlerine ait eylemlerine ve söylemlerine odaklanılmıştır. Nitel yöntemlerin 
kullanıldığı çalışmada bireysel çalışma raporları, video ve ses kayıtları, alan notları ve 
görüşmeler çerçevesinde elde edilen veriler, temellendirilmiş teoriye göre kodlanmış 
ve sürekli karşılaştırma yöntemine göre analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları 
problem çözümlerinin tartışılmasının sınıf üyeleri arasındaki etkileşimi 
biçimlendirdiğini böylece matematiksel aktivitelere özgü normatif anlayışların 
müşterekçe üretilerek normların oluşmasına katkı sağladığını göstermiştir. Nitekim bu 
çalışmada ortaokul matematik sınıf mikro kültürünü anlamamıza olanak veren sosyal 
ve sosyomatematiksel normlar belirlenmiştir. Ayrıca normların müzakeresinin 
öğrencilerin matematik hakkındaki inanç ve hislerini şekillendirerek bireysel ve toplu 
anlam oluşturmaya, yaratıcı ve etkili çözümler üretmeye, matematiksel ifadelerin 
benzerliklerini veya farklılıklarını bulmaya ve özerkliğe ait kazanımlar sayesinde 
özgün çözümler üretmeye yönelik öğrenme fırsatlarını açığa çıkarmada etkili olduğu 
görülmüştür. Normların bu etkileri göz önüne alındığında sınıf mikro kültürünü 
oluşturan yapıların inşasında matematik sınıflarına özgü sosyal ve sosyomatematiksel 
normların dikkate alınarak tasarlanması ve matematiksel uygulamaların bu bağlamda 
gerçekleştirilmesi, matematik öğretimi açısından önemli görülebilir.
 
The aim of this study is to determine the mathematical norms in the middle 
school mathematics class where problem solutions are discussed and to examine the 
effects of the negotiation of these norms on learning. In the seventh grade, the problem based mathematical activities were implemented during the ten-week period and 
focused on the students' actions and discourses related to problem solving. In the study, 
where qualitative methods were used, the data obtained from individual study reports, 
video and audio recordings, field notes and interviews were coded according to 
grounded theory and analyzed according to continuous comparison method. The 
findings of the study showed that the discussion of problem solutions shaped the 
interaction between the class members and thus the normative understanding specific 
to mathematical activities contributed to the formation of norms. As a matter of fact, 
in this study, social and sociomatematic norms that allow us to understand middle 
school mathematics class microculture were determined. In addition, it was seen that 
the negotiation of the determined norms was effective in shaping the students' beliefs 
and feelings about mathematics, creating individual and collective meaning, producing 
creative and effective solutions, finding similarities or differences of mathematical 
expressions and revealing learning opportunities aimed at providing original solutions 
through the gains of autonomy. Therefore, it is considered important to design 
mathematical classes considering the norms in the construction of class microculture 
structures and to implement mathematical applications in this context.