Bu araştırmada gerçek yaşamdan alınmış disiplinler arası matematiksel 
modelleme problemleri kullanılarak matematiğin diğer disiplinlerle (Fen Bilimleri Türkçe) ilişkilendirilmesini geliştirmeyi amaçlayan bir öğrenme ortamının 
tasarlanması ve değerlendirilmesi hedeflenmiştir. 
Çok katmanlı öğretim deneyi yönteminin kullanıldığı bu araştırma, Doğu 
Anadolu Bölgesindeki bir ilin merkez okulunda görev yapan 3 öğretmen (Matematik, 
Fen Bilimleri, Türkçe) ile aynı okuldan seçilen dokuz (9) 7. sınıf öğrencisi ile 
yürütülmüştür. Araştırma verileri öğretmenlerle yapılan yarı-yapılandırılmış 
görüşmeler, problemlerin uygulama sürecinde öğrencilerin grupça verdikleri yazılı 
cevaplar ve çözüm sürecinde öğrencilerin sesli düşünmelerini içeren video kayıtları, 
uygulama sürecinde araştırmacının yapmış olduğu gözlemler, katılımcıların 
gelişimlerinin yer aldığı raporlardan elde edilmiştir. Veri analizinde çok katmanlı 
öğretim deneyi kapsamında dizayn araştırma yöntemine bağlı kalınmış ve sürekli 
karşılaştırmalı analiz, açık, eksensel ve seçici kodlamadan yararlanılmıştır. Analiz 
sonucunda disiplinler arası öğrenme ve matematiksel modelleme süreçlerini açıklayan 
temalar oluşturulmuştur. Araştırmaya ait bulgularda, disiplinler arası modelleme 
problemleri ile yapılan öğretimin öğrencilerin disiplinler arası kavram öğrenimi
(Matematik, Türkçe ve Fen Bilimleri ile ilgili kavramlar) ve matematiksel 
muhakemelerini geliştirdiği, disiplinlere olan tutumu pozitif yönde etkilediği, öğretim
programlarında bu tür problemlerin yer alması gerektiği sonuçları tespit edilmiştir.
 
In this study, it is aimed to design a learning environment which aims to 
develop the relation of mathematics with other disciplines (Science-Turkish) by using 
interdisciplinary mathematical modeling problems taken from real life and to 
determine its effects.
This research, in which multi-tiered teaching experiment was used, was carried 
out with 3 teachers (Mathematics, Science, Turkish) and nine (9) 7th grade students 
from a school in a city center of a East Anatolia. The research data consisted of semi structured interviews with the teachers, the written answers given by the students in 
the application process of the problems and the video recordings including the students 
'voice thinking in the solution process, the observations made by the researcher during 
the application process, and the reports of the participants' development. In the data 
analysis, design research method was used within the scope of multi-tiered teaching 
experiment and continuous comparative analysis, open, axial and selective coding was 
used. As a result of the analysis, themes that define interdisciplinary learning and 
mathematical modeling processes have been formed. In the findings of the research, it 
was determined that teaching with interdisciplinary modeling problems improved 
students' interdisciplinary concept learning and mathematical reasoning, positively 
influenced attitudes towards disciplines, and that such problems should be included in 
the curriculum.