Bu araştırmada gerçek yaşamdan alınmış disiplinler arası matematiksel
modelleme problemleri kullanılarak matematiğin diğer disiplinlerle (Fen Bilimleri Türkçe) ilişkilendirilmesini geliştirmeyi amaçlayan bir öğrenme ortamının
tasarlanması ve değerlendirilmesi hedeflenmiştir.
Çok katmanlı öğretim deneyi yönteminin kullanıldığı bu araştırma, Doğu
Anadolu Bölgesindeki bir ilin merkez okulunda görev yapan 3 öğretmen (Matematik,
Fen Bilimleri, Türkçe) ile aynı okuldan seçilen dokuz (9) 7. sınıf öğrencisi ile
yürütülmüştür. Araştırma verileri öğretmenlerle yapılan yarı-yapılandırılmış
görüşmeler, problemlerin uygulama sürecinde öğrencilerin grupça verdikleri yazılı
cevaplar ve çözüm sürecinde öğrencilerin sesli düşünmelerini içeren video kayıtları,
uygulama sürecinde araştırmacının yapmış olduğu gözlemler, katılımcıların
gelişimlerinin yer aldığı raporlardan elde edilmiştir. Veri analizinde çok katmanlı
öğretim deneyi kapsamında dizayn araştırma yöntemine bağlı kalınmış ve sürekli
karşılaştırmalı analiz, açık, eksensel ve seçici kodlamadan yararlanılmıştır. Analiz
sonucunda disiplinler arası öğrenme ve matematiksel modelleme süreçlerini açıklayan
temalar oluşturulmuştur. Araştırmaya ait bulgularda, disiplinler arası modelleme
problemleri ile yapılan öğretimin öğrencilerin disiplinler arası kavram öğrenimi
(Matematik, Türkçe ve Fen Bilimleri ile ilgili kavramlar) ve matematiksel
muhakemelerini geliştirdiği, disiplinlere olan tutumu pozitif yönde etkilediği, öğretim
programlarında bu tür problemlerin yer alması gerektiği sonuçları tespit edilmiştir.
In this study, it is aimed to design a learning environment which aims to
develop the relation of mathematics with other disciplines (Science-Turkish) by using
interdisciplinary mathematical modeling problems taken from real life and to
determine its effects.
This research, in which multi-tiered teaching experiment was used, was carried
out with 3 teachers (Mathematics, Science, Turkish) and nine (9) 7th grade students
from a school in a city center of a East Anatolia. The research data consisted of semi structured interviews with the teachers, the written answers given by the students in
the application process of the problems and the video recordings including the students
'voice thinking in the solution process, the observations made by the researcher during
the application process, and the reports of the participants' development. In the data
analysis, design research method was used within the scope of multi-tiered teaching
experiment and continuous comparative analysis, open, axial and selective coding was
used. As a result of the analysis, themes that define interdisciplinary learning and
mathematical modeling processes have been formed. In the findings of the research, it
was determined that teaching with interdisciplinary modeling problems improved
students' interdisciplinary concept learning and mathematical reasoning, positively
influenced attitudes towards disciplines, and that such problems should be included in
the curriculum.