Madde bağımlılığı tüm dünyada olduğu gibi ülkemiz içinde üzerinde durulması gereken sosyolojik bir sorundur. Aile içi ilişkilerin seyri, maddeyi kullanma ve madde kullanımına başlama açısından önemli bir risk oluşturmaktadır. Son yıllarda Türkiye'de genç nüfusun artmasına paralel olarak madde bağımlısı sayısı da artmaktadır. Ülkemizde madde kullanıma yönelim son yıllarda artış olduğu gözlenmektedir. Madde bağımlılığı, bireye psikolojik ve biyolojik tehdit içeren, toplumsal açıdan zarar veren, biyolojik ve psikolojik olarak yaşam performansını düşüren bir hastalıktır. Bireye, dolaylı olarak bireyin yaşadığı çevreye ve bireyin içinde bulunduğu topluma bir tehdit unsuru olarak görülen madde bağımlılığı farklı sebeplerden dolayı artış göstermektedir. Özelikle bireyin içinde bulunduğu aile, okul, akran çevresi, kullandığı sosyal medya, madde ile tanışmasına ve başlamasında önemli bir etkendir. Araştırmamız içerisinde çocuklarda ve gençlerde aile içi ilişkilerin madde bağımlılığı üzerindeki sosyolojik olarak incelenmektedir. Araştırmanın evreni Adıyaman, örneklemini ise Adıyaman il Merkezi'nde 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Adıyaman Anadolu İmam hatip Lisesi, Adıyaman Güzel Sanatlar Lisesi, Fatih Meslek ve Anadolu Lisesi, Altınşehir Anadolu Lisesi, Özel Simya Kolej, Adıyaman Fen Lisesi eğitim-öğretim gören 642 öğrenci oluşturmaktadır. Ailenin demografik yapısı, sosyo-kültürel yapısı, akran ve çevresi, sosyal medya kullanımı ve aile içi iletişimin ile gençlerde ve çocuklarda madde bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığını belirlemek için; veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Veriler SPSS 20.0 istatistiksel çözümleme programı aracılığıyla analiz edilmiştir.
Drugaddiction is a sociological problem that needs to be emphasized in our country as in thew holeworld. In-familyr elationshipspose a significant rolle for drug abuseandonset. The number of drug addictsincreases in parallel to thein crease of the young population in recentyears in Turkey. Inourcountry, the trend towards drugabuse has increased in recent years. Drug addiction is a socially damaging disease that decreases the life performance of a person biologically and psychologically. Drug addiction, which is seen as a threatto the individualin directly to the environment in which he live sand to the society in which the individuallives, increases due to different reasons. Especially the family, school, peer environment and social media used by the individual is an important factor in getting acquainted with the substance and drug. The aim of this study is toin vestigatethe sociological relationship between substanced ependence in children and adolescents. The population of there search was Adıyaman, and the samplewas in Adıyaman Anatolian Imam Hatip High School, Adıyaman Fine Arts High School, Fatih Vocational and Anatolian High School, Altınşehir Anatolian High School, Private Simya Collegeand Adıyaman Science High School in 2019-2020 academic year consisting of 642 students. Inordertodetermine whether there is a significant relationship between demographic structure, socio-cultural structure, peerand environment, social media use and family communication and substance addiction in adolescents and children; questionnaire method was used as data collection tool. The data were analyzed by SPSS 20.0 statistical analysis program.