Adıyaman’da sanayinin gelişmeye başlaması ve gelişen ulaşım ve iletişim imkânlarıyla beraber genç nüfusun, özellikle 1990’lı yılların başından itibaren daha ileri düzeyde eğitim alma eğiliminde olduğu söylenebilir. Nitekim, Türkiye genelinde ve Adıyaman özelinde Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS)’ ne başvuran aday sayısı her geçen yıl artmaktadır. Ancak sınava giren aday sayısının artmasıyla birlikte ÖSYS başarısını etkileyen faktörler bir merak konusu olmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, Adıyaman ilinin ÖSYS başarısını etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışma grubunu, Adıyaman ilinde yaşayan, Adıyaman’ın eğitim geçmişini bilen ve bu konuda uzman olduğu düşünülen 10 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, açık uçlu sorulardan oluşan bir görüşme formu vasıtasıyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin içerik analizi yapılarak, verilerden kodlar ve kodlardan kategoriler oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda, ÖSYS başarısını etkileyen faktörlerin; Katsayı Sorunu, Kesintisiz Eğitim, Dershaneler, Öğretmenler, Sınav Sistemi, Sosyo-Ekonomik Yapı, Öğrenci Profili ve Teknolojinin Etkisi olduğu tespit edilmiştir.
In Adıyaman, as industries have developed and as transportation and communication opportunities have improved, it can be said that young generation tends to receive higher level education, especially from the beginning of 1990s. Thusly, the number of candidates applying to Student Selection and Placement System (SSPS) increases each year in Turkey generally and in Adıyaman particularly. As the number of candidates taking the exam increased, the factors that influence the SSPS achievement have also been a matter of curiosity. The purpose of this study is to determine the factors affecting Student Selection and Placement System (SSPS) achievement of the city of Adıyaman. The participants are 10 individuals who live in Adıyaman, know the educational background of Adıyaman and are experts in their fields. Data were collected by using a semi-structured interview form comprising of open-ended questions. By conducting a content analysis, the researchers created codes from data and categories from codes. After the analyses, the factors affecting the SSPS achievement were determined as Coefficient Problem, Continual Education, Training Centers, Teachers, Exam System, Socio-Economic Structure, Student Profile and The Effect of Technology.