Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin matematik kimliklerinin kendi
anlatıları yoluyla incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin matematik
kimlikleri beş döneme ayrılarak incelenmiştir. Bu beş dönemle ilgili öğretmenlerin
matematik deneyimleri temalara ayrılmış ve kullanılan yorumlayıcı repertuarlar
saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin matematik kimliklerini bu beş dönemde etkileyen
negatif ve pozitif etkenler ortaya konmaya çalışılmıştır.
Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin matematik kimlikleri anlatılar yoluyla
incelendiği için anlatı araştırması kullanılmıştır. Çalışmanın ana örneklemi üç sınıf
öğretmeni olarak belirlenmiştir. Bu öğretmenlerle anlatı görüşmeleri yapılmıştır.
Anlatı görüşmesi yardımıyla öğretmenlerin matematik ile ilgili hayat hikâyelerini
anlatmaları amaçlanmıştır. Verilerin analizinde anlatı analizi ve söylem analizi
kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin kimlik deneyimleri ile ilgili anlatı
analizlerinden yedi tane tema elde edilmiştir. Yine söylem analizi ile yedi tane
yorumlayıcı repertuar elde edilmiştir. Ayrıca anlatı analizi sonucu elde edilen temalar
ve söylem analizi sonucu elde edilen yorumlayıcı repertuarlar saptanırken
öğretmenlerin matematik kimliklerine olumlu veya olumsuz etki eden bazı faktörler
de saptanmıştır. Bu faktörlerden en önemlilerinin öğretmenlerin kendilerinin ve
öğrencilik dönemlerindeki öğretmenlerinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
öğretmenlerin matematik kimlikleri ile ilgili bazı karşılaştırmalar yapılmış ve son
olarak her öğretmenin matematik kimliği genel olarak özetlenmiştir.
The aim of this study is to examine the mathematics identities of primary
school teachers through their own narratives. For this purpose, mathematics identities
of teachers were divided into five periods. The mathematical experiences of the
teachers about these five periods were divided into themes and interpretative
repertoires were identified. In addition, negative and positive factors affecting
teachers' mathematical identities in these five periods were tried to be revealed.
In the research, narrative research was used because the mathematics
identities of the primary school teachers were examined through narratives. The main
sample of the study was determined as three primary school teachers. Narrative
interviews were conducted with these teachers. With the help of narrative interview,
it was aimed that teachers told their life stories about mathematics. In the analysis of
data, narrative analysis and discourse analysis were used. As a result; seven themes
were obtained from the narrative analysis of our teachers' identity experiences.
Again, seven interpretative repertoires were obtained through discourse analysis. In
addition, while identifying the themes obtained from the narrative analysis and the
interpretive repertoires obtained from the discourse analysis, some factors that
positively or negatively affected the mathematical identities of our teachers were
determined. It was determined that the most important of these factors were the
teachers themselves and their own teachers. In addition, some comparisons of
teachers' mathematical identities were made, and finally, the mathematical identity of
each teacher was summarized in general.