Bu araştırmanın amacı, analojilerle desteklenen 5E öğrenme modelinin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin elektrik enerjisi ünitesindeki akademik başarılarına olan etkisinin incelenmesidir. Çalışma grubunda iki sınıftan 58 öğrenci yer almıştır ve sınıflar kontrol ve deney grubu olarak atanmıştır. Her iki grupta da 29 öğrenci yer almıştır. Araştırma, 2015-2016 öğretim yılının yaz döneminde bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Uygulamalar beş hafta sürmüştür. Araştırmanın başında öğrenciler öğrenme stillerine göre sınıflandırılmıştır. Uygulamalar kontrol grubunda 5E öğrenme modeli ile gerçekleştirilirken, deney grubunda ise analoji temelli 5E öğrenme modeli ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak ―Kolb Öğrenme Stili Envanteri-III (KÖSE-III)‖, ―Elektrik Enerjisi Başarı Testi (EEBT)‖ ve analoji temelli 5E öğrenme modelinin uygulamasına ilişkin ―Öğrenci Görüşme Formu‖ kullanılmıştır. EEBT‘den elde edilen veriler istatistiksel olarak analiz edilirken; öğrenci görüşme formlarından elde edilen yanıtlar içerik analizine tabi tutulmuştur. Analizler deney grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubunda yer alan öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek ortalama puanlara sahip olduklarını göstermiştir. Çalışmanın sonucunda analoji temelli 5E öğrenme modelinin öğrencilerin elektrik ünitesindeki akademik başarılarında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of the present study was to investigate the effect of analogy based 5E model on 7th grade students‘ academic achievement in the unit of
electricity. The sample was comprised of 58 students from two classses and their
classes were assigned as control and intervention groups. Both groups had those of
29 students. The study was conducted in a state school in the spring of 2015-2016.
The intervention lasted for five weeks. At the outset of the study, the students were
categorised according to their learning styles. The instructional process was carried
out through analogy-based 5E model in the intervention group, while 5E model was
facilitated in the other group. Data collection tools were ―Learning Style Inventory III (LSI-III), Achievement Test About Electricity (ATAE) and an interview form
about the intervention of analogy-based 5E model. Data from ATAE were
statistically analysed while the data from interview forms were exposed to content
analysis. The analysis of the study revealed that students in the intervention group
had statistically higher mean scores than those in the control group. The result of the
study revealed that analogy-based 5E model was effective on students‘ academic
achievement in the unit of electricity.