Bu araştırmanın amacı çevreye ilişkin duygu etkinlikleriyle zenginleştirilmiş
çevre bilimi dersinin fen bilimleri öğretmen adaylarının çevre okuryazarlıklarına ve
sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma ön
test-son test kontrol gruplu tam deneysel modelde 70 fen bilimleri öğretmen adayıyla
yürütülmüştür. Veriler Çevre Bilimi Başarı Testi, Çevreye Yönelik Sorumlu
Davranış Ölçeği, Çevreye Yönelik Duyuşsal Eğilimler Ölçeği, Sürdürülebilir Çevre
Tutum Ölçeği, açık uçlu görüşme formu ve yansıtma kâğıtlarından elde edilmiştir.
Nicel verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır. Nitel veriler betimsel ve içerik analizi
yoluyla incelenmiştir. Uygulamalar sonrasında öğretmen adaylarının çevresel
bilgilerinin, çevreye yönelik duyuşsal eğilimlerinin, sürdürülebilir çevreye yönelik
tutumlarının ve çevreye yönelik sorumlu davranışlarının anlamlı düzeyde artış
gösterdiği tespit edilmiştir. Nitel verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının
doğaya bağlılık, biyosferik kaygı, doğal çevreye olan adanmışlık, duyarlık ve doğaya
dâhil olma durumlarının geliştiği; çevreye ilişkin görüşlerinde ise sürdürülebilirlik geri dönüşüm, duyarlılık-sorumluluk ve bilinçlendirme temalarında artış gösteren
kodlara değindikleri görülmüştür. Çevresel duyguların çevre eğitimi
uygulamalarında dikkate alınması gereken önemli bir değişken olduğu ve sorumlu
çevresel davranışları geliştirmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
The purpose of the present research study was to investigate how
environmental education enriched with a ten-week intervention based on the
conceptual framework of environmental emotions change preservice science
teachers’ environmental literacy and attitude toward sustainable environment. A total
of 70 preservice science teachers participated in the study designed as pretest,
posttest control group true model. Multiple types of data were gathered by means of
environmental academic achievemet test, scales of environmentally responsible
behaviour, affective dispositions toward environment, attitudes toward sustainable
environment, interview form and reflection papers. It was found that there were
statistically significant differences in relation to knowledge, affective dispositions,
attitudes and responsible behaviours toward environment. Additionally, qualitative
analysis showed that participants improved themselves in terms of connectedness to
nature, biospheric environmental concern, sensitivity and inclusion with nature in
turn. During the analysis, emergent codes were mostly categorized as sustainability-recycle, consciousness-raising, and sensitivity-responsibility. It was concluded that
environmental emotions should also be considered as an integral part of
environmental education considering its promising mediating effect among
environmental knowledge and responsible environmental behaviours.