Bu araştırmada, alan ölçme konusunun kazanımlarına uygun olarak
hazırlanan matematiksel modelleme etkinliklerinin, öğrencilerin konuya ilişkin
öğrenmelerine ve matematiksel modelleme becerilerine etkisinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Durum çalışması olan araştırma, yedinci sınıfta öğrenim gören ve
alan ölçme konusundaki öğrenmelerinin yetersiz düzeyde olduğu belirlenen 6
öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere 8 adet matematiksel modelleme etkinliği
uygulanmış ve uygulama sürecindeki gelişimleri, bireysel görüşmeler, video ve ses
kayıtları, öğrenci çözüm raporları, araştırmacı notları ve diğer yazılı dokümanlar
aracılığıyla incelenmiştir. Nitel yöntemlerin kullanıldığı araştırmanın veri analizi iki
aşamada gerçekleşmiştir. Verilerin gömülü teorinin kodlama yöntemiyle analiz
edilmesi ve rubrik geliştirme birinci aşamayı, rubriklerle verilerin yeniden analiz
edilmesi ise ikinci aşamayı oluşturmuştur. Araştırmada, matematiksel modelleme
etkinliklerinin uygulama biçimine bağlı olarak öğrencilerin öğrenmelerini önemli
ölçüde desteklediği ve bunun bireysel keşif, akran iş birliği, akran veya öğretmen
rehberliği yoluyla gerçekleştiği, etkinliklerin modelleme becerisine de katkı sağladığı
sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin süreç içerisinde konuya ilişkin kavramları,
kavramlar arası ilişkileri matematiksel olarak açıklayabildiği, söz konusu gelişmede
alanı ölçülecek bölgenin birim kare ile kaplanarak alan bağıntısıyla
ilişkilendirilmesinin kritik rol oynadığı belirlenmiştir. Sonuçlar, öğretim programında
matematiksel modelleme uygulamalarına yer verilmesinin, uygulamada dikkat
edilecek hususların önemini gösterir niteliktedir.
In this research, it is aimed to investigate students’ knowledge of area concept
and their area measurement skills by using mathematical modeling activities that
were prepared specifically to focus the subject of area measurement and to determine
students’ modeling skills during implementing those activities. This study was
designed as a case study and conducted with six 7th grade students who had
inadequate knowledge of area and measurement. Eight mathematical modeling
activities were implemented during the study and students’ engagement in those
activities were examined through individual interviews, video and audio recordings,
artifacts on their solutions, researcher notes, and other written documents. The data
were analyzed in two main stages based on qualitative research methods. The first
stage involved coding the data by using grounding theory coding strategies to
develop a rubric, and the second stage constituted re-coding the data based on the
developed rubric. The results showed that the mathematical modeling activities not
only significantly support students’ conceptual understanding, but also contribute to
their modeling skills. These improvements were mainly based on the nature of
mathematical modeling activities that support students’ individual discovery, peer collaboration, and peer/or teacher guidance. The students developed important skills
during the engagement in the mathematical modeling activities such as the ability to
recognize related concepts, to explain the mathematical relation between the
concepts, and to associate the area concepts with unit squares. The results of this
study conclude that the importance of mathematical modeling activities in the
curricula is crucial for implementing those kinds of activities in classroom practices.