Bu araştırmanın amacı, Süreç odaklı rehberli sorgulayıcı öğrenme yöntemine 
dahil edilen bilimin doğası etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal değişimlerine ve 
bilimsel muhakeme becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test son test 
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 
2016-2017 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ilinde bir devlet ortaokulunun 7. 
Sınıfında öğrenim gören 30‘u deney, 30‘u kontrol grubu olmak üzere 60 öğrenci 
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında ―Akademik Başarı Testi (ABT)‖, ―Bilimsel 
Muhakeme Testi (BMT)‖, çalışma yaprakları, öğrenci görüşme formu ve öğrenci 
günlük formu kullanılmıştır. ABT ve BMT‘ye verilen cevaplar fark testleri 
kullanılarak; öğrenci görüşme formu ve öğrenci günlüklerine verilen yanıtlar içerik 
analizi ile çalışma yaprakları ise betimsel istatistiksel yöntemle analiz edilmiştir. 
Elde göre edilen sonuçlara göre, tasarlanan öğrenme ortamının öğrencilerin 
akademik başarılarına, bilimsel muhakeme becerilerine olumlu yönde katkı 
sağladığı, kavramsal değişimi gerçekleştirdiği, öğrencilerin iletişim becerilerini, 
düşünme becerilerini, Fen Bilimleri dersine ilişkin tutumlarını, öğretmene karşı 
tutumlarını ve derse katılımlarını arttırdığı belirlenmiştir.
 
The aim of this research is to determine the effect of Nature of Science 
activities, that are included in progress oriented guided inquiry learning, on students‘ 
concenptual changes and scientific reasoning skills. This research is a quasi 
experimental study and also in this research pre test last test control group 
experimental study was used. The study group of this research consists of sixty 
students who study at a state school in Adıyaman, thirty of them were experiment 
group, the other thirty of them were control group. While gathering the data, 
academic success test, scientific reasoning test, worksheets, student interview forms 
and student diary forms were used. The answers to academic success test and 
scientific reasoning test were analysed by using difference tests, the answers to 
student interview forms and student diary forms were analysed with descriptive 
statistical method. Also, it is determined that designed learning environment 
positively contributes to students' academic success, scientific reasoning skills, 
conceptual change, communicative skills, thinking skills, attitudes toward science 
course and teacher and participation in the course.