Bu araştırmanın amacı, Süreç odaklı rehberli sorgulayıcı öğrenme yöntemine
dahil edilen bilimin doğası etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal değişimlerine ve
bilimsel muhakeme becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test son test
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
2016-2017 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ilinde bir devlet ortaokulunun 7.
Sınıfında öğrenim gören 30‘u deney, 30‘u kontrol grubu olmak üzere 60 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında ―Akademik Başarı Testi (ABT)‖, ―Bilimsel
Muhakeme Testi (BMT)‖, çalışma yaprakları, öğrenci görüşme formu ve öğrenci
günlük formu kullanılmıştır. ABT ve BMT‘ye verilen cevaplar fark testleri
kullanılarak; öğrenci görüşme formu ve öğrenci günlüklerine verilen yanıtlar içerik
analizi ile çalışma yaprakları ise betimsel istatistiksel yöntemle analiz edilmiştir.
Elde göre edilen sonuçlara göre, tasarlanan öğrenme ortamının öğrencilerin
akademik başarılarına, bilimsel muhakeme becerilerine olumlu yönde katkı
sağladığı, kavramsal değişimi gerçekleştirdiği, öğrencilerin iletişim becerilerini,
düşünme becerilerini, Fen Bilimleri dersine ilişkin tutumlarını, öğretmene karşı
tutumlarını ve derse katılımlarını arttırdığı belirlenmiştir.
The aim of this research is to determine the effect of Nature of Science
activities, that are included in progress oriented guided inquiry learning, on students‘
concenptual changes and scientific reasoning skills. This research is a quasi
experimental study and also in this research pre test last test control group
experimental study was used. The study group of this research consists of sixty
students who study at a state school in Adıyaman, thirty of them were experiment
group, the other thirty of them were control group. While gathering the data,
academic success test, scientific reasoning test, worksheets, student interview forms
and student diary forms were used. The answers to academic success test and
scientific reasoning test were analysed by using difference tests, the answers to
student interview forms and student diary forms were analysed with descriptive
statistical method. Also, it is determined that designed learning environment
positively contributes to students' academic success, scientific reasoning skills,
conceptual change, communicative skills, thinking skills, attitudes toward science
course and teacher and participation in the course.