Bu çalışmanın amacı, basit ucuz malzemelerle yapılan fen etkinliklerinin
ortaokul öğrencilerinin fen kavramlarını günlük hayata transferlerine olan etkisinin
incelenmesidir. Yarı deneysel modellerden biri olan ön-test son-test kontrol gruplu
desen üzerinden yürütülen bu çalışma Şanlıurfa ilinde bulunan bir ortaokulda öğrenim
gören beşinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ön-test olarak, MEB
tarafından yayımlanmış olan kazanım kavrama testleri kullanılmıştır. "Işık ve Ses"
ünitesi deney grubunda basit ucuz malzemelerle yapılan fen etkinlikleriyle, kontrol
grubunda ise MEB ders aletleri yapım merkezi tarafından okula gönderilen
fabrikasyon malzemelerle işlenmiştir. Çalışma beş hafta sürmüş olup uygulamalar
boyunca öğrenciler sürece ilişkin duygu ve düşüncelerini ifade ettikleri fen günlükleri
tutmuştur. Çalışma sonunda basit ucuz malzemelerle yapılan fen dersleri ve
etkinlikleri ile fabrikasyon malzemelerle işlenen fen derslerindeki akademik başarıları
yönünden anlamlı düzeyde bir farklılık bulunmamıştır.
The purpose of this study was to explore the effect of the science activities
conducted by hand-made materials on the transfer of science conceptions. The study
utilised the pretest-posttest control group design. The sample was comprised of sixty
5th grade students from a state school in the province of Şanlıurfa. In the study,
comprehension tests released by MEB were used as data collection tool. The unit of
“Light and Sound” in the science curriculum was taught with the activities including
hand-made materials in the intervention group while fabrication materials used in the
control group. The activities in the intervention lasted for five weeks. During this
process, students were also asked to fill periodically in diaries to reveal their emotions.
According to the results, no significant difference was seen between the intervention
and the control group in terms of academic achievement.