Bu çalışmada, sekizinci sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanları ile sürdürülebilir çevre
tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini
2015–2016 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ilindeki üç farklı ortaokulda öğrenim
gören 225 sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Saban
(2010) tarafından geliştirilen ‘‘Çoklu Zekâ Alanları Envanteri’’ ve Yıldız (2011)
tarafından geliştirilen ‘‘Sürdürülebilir Çevre Tutum Ölçeği’’ kullanılmıştır. Elde edilen
veriler SPSS 22.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Toplanan verilerin
istatistiksel analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, Tek Yönlü Varyans
Analizi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayı kullanılmıştır. Çalışmanın
bulgularına göre sekizinci sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir çevre tutumlarının yüksek
olduğu görüldü. Çalışmada sekizinci sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir çevre tutumları
cinsiyet değişkeni açısından kızlar lehine anlamlı farklılık görülürken; okul türü, anne
eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkeni açısından anlamlı farklılık
görülmemiştir. Sekizinci sınıf öğrencilerinin zekâ alanları cinsiyet değişkeni açısından
incelendiğinde ise sözel-dilsel zekâ alanları, görsel zekâ alanları, müziksel zekâ alanları
ve çoklu zekâ alanlarının genel toplamları kızlar lehine anlamlı farklılık görülmüştür.
Yapılan korelasyon analizi sonucunda sekizinci sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanları
ile sürdürülebilir çevre tutumları arasında ve çoklu zekâ alanlarının genel toplam puanı
ile sürdürülebilir çevre tutumları arasında pozitif yönlü, anlamlı ve düşük düzeyde ilişki
tespit edilmiştir. En yüksek ilişki sürdürülebilir çevre tutum ile mantıksal-matematiksel
zekâ arasında bulunmuştur. En düşük ilişki sürdürülebilir çevre tutum ile müziksel ritmik zekâ arasında bulunmuştur.
In this study, it is aimed to examine the relationship between multiple
intelligences of eighth graders and sustainable environmental attitudes. The sample of
the research consists of 225 eighth grade students who are studying in three different
secondary schools in Adıyaman province in 2015-2016 academic year. Relational
scanning model was used in the research. The "Sustainable Environmental Attitude
Scale", developed by Saban (2010), "Multiple Intelligence Areas Inventory" and Yıldız
(2011), was used as a data collection tool. The obtained data were analyzed using the
SPSS 22.00 program. Arithmetic mean, standard deviation, t-test, One-way ANOVA
and Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient were used for statistical
analysis of collected data. According to the findings of the study, it was seen that the
eighth grade students had a high sustainable environmental attitudes. While there was a
significant difference in favor of girls in terms of gender change in eco-environment
attitudes of eighth grade students in the study, school type, mother education level and
father education level. When the intelligence areas of eighth grade students were
examined in terms of gender change, there was a significant difference in favor of girls
in general totals of verbal-linguistic intelligence fields, visual intelligence fields,
musical intelligence fields and multiple intelligence fields. As a result of the correlation
analysis, there was a positive, meaningful and low level of relationship between the
multiple intelligences of the eighth grade students and the sustainable environmental
attitudes and the overall total score of the multiple intelligences and the sustainable
environmental attitudes. The highest relationship was found between sustainable
environmental attitude and logical-mathematical intelligence. The lowest relationship
was found between sustainable environmental attitude and musical-rhythmic
intelligence.