Petrol, doğalgaz ve tesisat sistemlerinde kullanılan borularda imalat kusurları
ve dış yüklerin etkisi sonucu boru iç ve dış yüzeylerinde çatlaklar oluşmaktadır. Bu
çatlaklar sıcaklık ve basıncın değişmesi sonucunda büyüyerek borunun belli bir süre
sonra hasara uğramasına sebebiyet vermektedir. Hasara uğramış borunun tamiri veya
yenilenmesi ciddi boyutlarda maliyet, zaman ve işçilik gerektirmektedir. Yapıştırma
bağlantıları günümüzde tamir ve birleştirme amaçlı olarak endüstrinin her alanında
yaygın olarak kullanılmaktadır. Yapıştırıcıların hafiflik, titreşim yalıtımı ve korozyon
direnci gibi avantajları nedeniyle boruların birleştirilmesi ve onarım işlemlerinde
yaygınlığı artmıştır. Bu çalışmanın amacı iç basınca maruz kalmış hasarlı çelik
boruların tamirinde epoksi esaslı DP410 ve akrilik esaslı DP810 yapıştırıcıların
performanslarının karşılaştırılması ve uygun yama açıları ile bindirme uzunluklarının
tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda 33.7 mm dış çap ve 26.9 mm iç çapa sahip
galvanizli çelik borular ele alınmış ve bu borular üzerine 17 mm boyunda ve 2 mm
genişliğinde kanal açılarak çatlak oluşturulmuştur. Borularda oluşturulan çatlaklar
90°, 120°, 150° açılarda 30, 40, 50 mm boyunda çelik yamalar kullanılarak 0.2 mm
kalınlığında yapıştırıcı tabakası oluşturularak tamir edilmiştir. Tamir edilmiş borulara
iç basınç uygulanarak hasar anındaki değerler tespit edilmiştir. Bu tez çalışmasında
her iki yapıştırıcı ile tamir edilmiş boruların modellenmesi ve nümerik çözümleri için
ANSYS 15 paket programı kullanılmıştır. Oluşturulan modellere iç basınç uygulanmış
ve nümerik olarak çözümlenmiştir. Nümerik analizler sonucunda elde edilen veriler
deneysel sonuçlarla karşılaştırılmıştır.
Cracks are formed on the inner and outer surfaces of the pipes, which are
affected by manufacturing defects and external loads in pipes used in oil, natural gas
and plumbing systems. These cracks grow as a result of changes in temperature and
pressure, causing damage to the pipe after a certain period of time. The repair and
renovation of the damaged pipeline requires considerable cost, time and workmanship.
Adhesive connections are now widely used in all areas of the industry for repair and
assembly purposes. Due to the advantages such as lightness, vibration isolation and
corrosion resistance in the repair of pipe damages, repairs are made using adhesives.
The purpose of this work is to compare the performances of epoxy-based DP410 and
acrylic-based DP810 adhesives in repairing damaged steel pipes exposed to internal
pressures and to determine the length of overlap with appropriate patch angles. For
this purpose, galvanized steel pipes with an outside diameter of 33.7 mm and internal
diameter of 26.9 mm were handled and cracks were formed on these pipes by opening
a channel of 17 mm length and 2 mm width. The cracks formed in the pipelines were
repaired by forming a 0.2 mm thick adhesive layer using steel patches of lengths of
30, 40, 50 mm at 90°, 120°, 150° opening. Damaged values were determined by
applying internal pressure to the repaired pipes. In this thesis study, ANSYS 15
package program was used for modeling and numerical solutions of pipes repaired
with both adhesives. Internal pressure was applied to the generated models and
numerically analyzed. The numerical results obtained were compared with the
experimental results.