Bu çalışmada örgüsüz geotekstil bir malzemenin killi ve kumlu zeminlerde
kayma düzleminde içsel sürtünme açısına ve kohezyona olan etkisinin nasıl olduğu
tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla saf kum, saf kil ve belli oranlarda kum-kil
karıştırılarak elde edilen malzemelerle kesme kutusu deneyleri yapılmıştır. Deneyler
60×60 mm kesme kutusu ile ve karışımlar % 10 artırılarak veya azaltılarak
gerçekleştirilmiştir. Malzeme kuru veya suya tam doygun durumdadır. Öncelikle
deneylerde belli bir oranda karıştırılmış malzemeye 3 farklı normal gerilme altında
kesme kutusu deneyi yapılmış ve malzemenin içsel sürtünme açısı ve kohezyonu
belirlenmiştir. Daha sonra aynı malzemeye aynı normal gerilme altında iki kutu
arakesitine 60×60mm geotekstil serilerek kesme kutusu deneyleri yapılmış, içsel
sürtünme açısı ve kohezyonu belirlenmiştir. Farklı iki aşamada gerçekleştirilen deney
sonuçlarına göre geotekstilin içsel sürtünme açısını artırdığını ve buna dayanarak
zeminin kayma gerilmesine olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir.
In this study, it has been tried to detect how is the effect of a webless geotextile
material on both the internal friction angle on clayey and arenaceous gliding surfaces
and on cohesion. In accordance with this aim, shear box experiments have been done on
materials obtained by either pure sand or pure clay or sand-clay mixtures with certain
proportions. Experiments have been conducted 60x60 mm shear box by increasing or
decreasing the proportion by % 10. The material is either dry or in a fully waterlogged
condition. Firstly, shear box tests have been conducted on the material mixed with
certain proportions under three different normal stress and the internal friction
coefficient and cohesion of the material have been detected. Afterwards, shear box tests
have been repeated under the same normal stress by spreading 60x60 mm geotextile
material in between the two boxes and then the internal friction coefficient and cohesion
of the material have been detected. According to the experiment results completed,
geotextile has been detected to increase the internal friction angle and, as a result,
positively affected the gliding stress of the surface.