Bu çalışmada örgüsüz geotekstil bir malzemenin killi ve kumlu zeminlerde 
kayma düzleminde içsel sürtünme açısına ve kohezyona olan etkisinin nasıl olduğu 
tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla saf kum, saf kil ve belli oranlarda kum-kil 
karıştırılarak elde edilen malzemelerle kesme kutusu deneyleri yapılmıştır. Deneyler 
60×60 mm kesme kutusu ile ve karışımlar % 10 artırılarak veya azaltılarak 
gerçekleştirilmiştir. Malzeme kuru veya suya tam doygun durumdadır. Öncelikle 
deneylerde belli bir oranda karıştırılmış malzemeye 3 farklı normal gerilme altında 
kesme kutusu deneyi yapılmış ve malzemenin içsel sürtünme açısı ve kohezyonu 
belirlenmiştir. Daha sonra aynı malzemeye aynı normal gerilme altında iki kutu 
arakesitine 60×60mm geotekstil serilerek kesme kutusu deneyleri yapılmış, içsel 
sürtünme açısı ve kohezyonu belirlenmiştir. Farklı iki aşamada gerçekleştirilen deney 
sonuçlarına göre geotekstilin içsel sürtünme açısını artırdığını ve buna dayanarak 
zeminin kayma gerilmesine olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir.
 
In this study, it has been tried to detect how is the effect of a webless geotextile 
material on both the internal friction angle on clayey and arenaceous gliding surfaces 
and on cohesion. In accordance with this aim, shear box experiments have been done on 
materials obtained by either pure sand or pure clay or sand-clay mixtures with certain 
proportions. Experiments have been conducted 60x60 mm shear box by increasing or 
decreasing the proportion by % 10. The material is either dry or in a fully waterlogged 
condition. Firstly, shear box tests have been conducted on the material mixed with 
certain proportions under three different normal stress and the internal friction 
coefficient and cohesion of the material have been detected. Afterwards, shear box tests 
have been repeated under the same normal stress by spreading 60x60 mm geotextile 
material in between the two boxes and then the internal friction coefficient and cohesion 
of the material have been detected. According to the experiment results completed, 
geotextile has been detected to increase the internal friction angle and, as a result, 
positively affected the gliding stress of the surface.