Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile bilimin doğası anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Gülsuyu, Fatma
dc.date.accessioned 2021-07-24T08:59:37Z
dc.date.available 2021-07-24T08:59:37Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/2077
dc.description.abstract Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile bilimin doğası anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ilinde Teog sınavına göre akademik başarısı en yüksek ve en düşük olan iki devlet ortaokulunda öğrenim gören 279 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Bilimin doğasını anlama ölçeği” ve “Üst biliş farkındalık envanteri” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi için t testi ve One-way Anova testi kullanılmış, üst biliş farkındalık düzeyi ile bilimin doğasını anlama arasındaki ilişkide korelasyon tablosundan faydanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre cinsiyetin öğrencilerin üst biliş ve bilimin doğası anlayışları üzerine anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Akademik başarısı yüksek okuldaki öğrencilerin üst biliş farkındalık düzeyi ve bilimin doğası anlayışları akademik başarısı düşük okuldaki öğrencilere göre daha yüksek çıkmıştır. Üst biliş ile sınıf düzeyi arasında anlamlı fark görülmezken bilimin doğası ile sınıf düzeyi arasında sadece bilim insanı alt boyutu arasında anlamlı fark bulunmuştur. Anne ve baba eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin üst biliş farkındalık düzeyi ve bilimin doğası anlayışlarının da yükseldiği bulunan sonuçlar arasındadır. tr
dc.description.abstract In this study, it has been aimed to examine the relationship between levels of metacognitive awareness and the sense of nature of science among secondary school students. The screening model has been utilized in the study. The working group of the study is made up of 279 students from two secondary schools in Adıyaman with the highest and lowest TEOG exam results. “Scale to understand the nature of science” and “Inventory of Metacognitive Awareness” are used as a data collection tool. T-test and Anova test are used to analyze the research data, and to understand the relationship between “the level of metacognitive awareness” and “sense of nature of science” the correlation chart is utilized. As a consequence of findings, it is seen that there is no significant difference either for metacognitive awareness level or for sense of nature of science in terms of gender. Metacognitive awareness level and Sense of nature of science values for students with higher academic success. While no significant difference is observed among class levels in terms of metacognitive awareness level, a significant difference is seen among class levels and nature of science in only sub level of man of science category. The fact that the higher the education level of the parents, the higher the metacognitive awareness level and sense of nature of science of the students is also observed. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Bilimin doğası tr
dc.subject Ortaokul öğrencileri tr
dc.subject Üst bilişsel farkındalık tr
dc.subject Nature of science tr
dc.subject Middle-school students tr
dc.subject Metacognitive awareness tr
dc.title Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile bilimin doğası anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi tr
dc.title.alternative The relationship between secondary school students’ metacognitive awareness and nature of science understandings tr
dc.type Thesis tr
dc.contributor.department Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Bilimleri Anabilim Dalı tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster