Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile
bilimin doğası anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Adıyaman ilinde Teog sınavına göre akademik başarısı en
yüksek ve en düşük olan iki devlet ortaokulunda öğrenim gören 279 öğrenci
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Bilimin doğasını anlama ölçeği” ve “Üst
biliş farkındalık envanteri” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi için t testi ve One-way Anova testi kullanılmış, üst biliş farkındalık düzeyi ile bilimin
doğasını anlama arasındaki ilişkide korelasyon tablosundan faydanılmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre cinsiyetin öğrencilerin üst biliş ve bilimin doğası anlayışları
üzerine anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Akademik başarısı yüksek okuldaki
öğrencilerin üst biliş farkındalık düzeyi ve bilimin doğası anlayışları akademik
başarısı düşük okuldaki öğrencilere göre daha yüksek çıkmıştır. Üst biliş ile sınıf
düzeyi arasında anlamlı fark görülmezken bilimin doğası ile sınıf düzeyi arasında
sadece bilim insanı alt boyutu arasında anlamlı fark bulunmuştur. Anne ve baba
eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin üst biliş farkındalık düzeyi ve bilimin doğası
anlayışlarının da yükseldiği bulunan sonuçlar arasındadır.
In this study, it has been aimed to examine the relationship between levels of
metacognitive awareness and the sense of nature of science among secondary school
students. The screening model has been utilized in the study. The working group of
the study is made up of 279 students from two secondary schools in Adıyaman with
the highest and lowest TEOG exam results. “Scale to understand the nature of
science” and “Inventory of Metacognitive Awareness” are used as a data collection
tool. T-test and Anova test are used to analyze the research data, and to understand
the relationship between “the level of metacognitive awareness” and “sense of nature
of science” the correlation chart is utilized. As a consequence of findings, it is seen
that there is no significant difference either for metacognitive awareness level or for
sense of nature of science in terms of gender. Metacognitive awareness level and
Sense of nature of science values for students with higher academic success. While
no significant difference is observed among class levels in terms of metacognitive
awareness level, a significant difference is seen among class levels and nature of
science in only sub level of man of science category. The fact that the higher the
education level of the parents, the higher the metacognitive awareness level and
sense of nature of science of the students is also observed.