Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Ortaokul öğrencilerinin informal muhakeme örüntüleri ile bilimin doğası görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Karaçor, Necmiye Ece
dc.date.accessioned 2021-07-13T06:26:17Z
dc.date.available 2021-07-13T06:26:17Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/2028
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin bilimin doğasına ilişkin görüşlerinin informal muhakeme örüntüleri açısından incelemesidir. Çalışmaya Adıyaman ili merkez TOBB Yavuz Selim Ortaokulunun 8.sınıfında okuyan 130 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin bilimin doğası görüşlerini belirlemek için 35 maddelik bilimin doğası görüş anketi uygulandı. Öğrencilerin informal muhakeme örüntülerini belirlemek için ise 2 tane sosyobilimsel konu içeren görüşme formu kullanıldı. Bu konulardan bir tanesi 8.sınıf fen müfredatının “DNA ve Genetik kod “ünitesinin 5. konusu olan “biyoteknolojinin uygulama alanları” kısmında yer alan gen terapisi konusu ile ilgili iken, ikinci konu ise yine 8.sınıf fen müfredatının “Enerji dönüşümleri ve çevre bilimleri” ünitesinde yer alan nükleer enerji ile ilgilidir. Öğrencilerin informal örüntüleri Akılcı, Duygusal, Sezgisel ve birden fazla düşünme örüntüleri içeren düşünme örüntüleri şeklinde sınıflandırılmıştır. Sınıflandırma yapılan bu örüntüleri belirlemede literatürden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin karşılaştırılması için genel ortalama ve One-way Anova testi kullanılmıştır. Bilimin doğası görüşleri ile informal muhakeme örüntüleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre bilimin doğası görüşleri ile gen terapisi arasında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yine bilimin doğası alt boyutları olan bilim, bilim insanı, bilimsel bilgi ile gen terapisi arasında da anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bilimin doğası görüşleri ile nükleer enerji arasında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yine bilimin doğası alt boyutları olan bilim, bilim insanı, bilimsel bilgi ile nükleer enerji arasında da anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. tr
dc.description.abstract The aim of this study is to examine the relationship between students' views on the nature of science and their informal reasoning patterns. 130 students from the 8th grade of TOBB Yavuz Selim Secondary School in Adıyaman province participated in the study. A 35-item nature of science opinion questionnaire was applied to determine the students' views on the nature of science. In order to determine students' informal reasoning patterns, 2 interview forms containing socioscientific issues were used. One of these topics is related to the subject of gene therapy, which is the 5th subject of the "DNA and Genetic code" unit of the 8th grade science curriculum, in the "application areas of biotechnology", while the second subject is again about the 8th grade science curriculum's "Energy transformations and environmental sciences" It is related to nuclear energy in the unit. The informal patterns of the students are classified as Rational, Emotional, Intuitive and thinking patterns that include multiple thinking patterns. The literature was used to determine these classified patterns. General mean and One-way Anova test were used to compare the research data. The relationship between views on the nature of science and informal reasoning patterns was examined. According to the results, it was concluded that there was no significant difference between views on the nature of science and gene therapy. It was also concluded that there was no significant difference between science, scientist, scientific knowledge and gene therapy, which are the sub-dimensions of the nature of science. It has been concluded that there is no significant difference between views on the nature of science and nuclear energy. It was also concluded that there is no significant difference between science, scientists, scientific knowledge and nuclear energy. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Sosyobilimsel konular tr
dc.subject Bilimin doğası tr
dc.subject Bilimsel muhakeme becerileri tr
dc.subject Socioscientific issues tr
dc.subject The Nature of science tr
dc.subject Scientific reasoning skills tr
dc.title Ortaokul öğrencilerinin informal muhakeme örüntüleri ile bilimin doğası görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi tr
dc.title.alternative Examining the relationshıp between the patterns of informal problem of secondary school students and their opinions of the nature of science tr
dc.type Thesis tr
dc.contributor.department Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster