Bu araştırmada, fen bilimleri dersi yedinci sınıf konularıyla bütünleştirilmiş değer
öğretim etkinliklerinin öğrencilerin değer gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan “İkilem Durumları Formu” (İDFo) her
iki gruba çalışmanın başında ön-test ve çalışma sonunda da son-test olarak uygulanmıştır.
Deney grubunda kullanılan değer öğretim etkinlikleri genel eğitimsel değerler arasında
yer alan 5 değer (Hoşgörü, Demokrasi Kültürü, Dayanışma, Özgüven, Azim) dikkate
alınarak hazırlanmıştır. Diğer taraftan çalışmanın nitel veri kaynağı olarak ise ikilem
durumları formu ve öğrencilerin hazırladığı gazeteler kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, değer öğretim etkinliklerinin yedinci
sınıf öğrencilerinin değer edinimi üzerinde etkili olduğunu ortaya koymuştur.Grupların
değerlere ilişkin gelişimlerini ortaya koymak için uygulanan İDFo ön-test ve son-test
ortalamaları arasında, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir artış
bulunmuştur. Deney ve kontrol grubundan elde edilen nitel veriler ise yukarıda belirtilen
nicel bulguları destekler nitelikte olup, bilişsel davranışlar açısından deney grubunun
kontrol grubundan farklılığını ve deney grubunun ön- ve son-test sonuçları arasındaki
farklılığın gerekçeleri açısından bazı ipuçları sunmaktadır.
Developing identity and personality can be seen as the internalization process of
values, rules and norms of society where the person lives. Education and training is one
of the most important factor in this process. In this context, the current study is aimed to
investigate the effect of value education activities integrated with 7th grade science
contents on the development of some universal values (tolerance, culture of democracy,
solidarity, self-reliance and perseverance) through a mixed-method approach. To
illustrate quantitative findings about participants’ development of the values, study was
supported with qualitative data gathering methods.
During data gathering process, firstly, quantitative data were collected through a
form contains 12 dilemmas which was developed by the first author was implemented as
pre-test and post-test. The findings of the study showed that teaching activities including
values education supported the 7th grade students’ value acquisition. Analyses of average
scores obtained from pre and post intervention of the dilemma form were revealed a
statistically significant development in favor of post-test scores of the experimental
group. On the hand, qualitative data which were only obtained from experimental group
supported the findings of quantitative ones.