Bu araştırma, fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan
üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları ile cinsiyet, sınıf ve yaş
değişkenleri arasındaki ilişkinin saptanması amacıyla yapılmıştır.
Çalışmaya, 2014-2015 yılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen
Bilgisi Öğretmenliği’nde öğrenim görmekte olan 190 öğrenci katılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın
verileri Hounsell ve diğerleri (2002) tarafından hazırlanan, Topkaya ve diğerleri (2011)
tarafından Türkçeye uyarlanan Öğrenme ve Ders Çalışma Çalışma Yaklaşımları
Envanteri (ÖDYE-Kısa Form) uygulanarak elde edilmiştir. Öğrenme yaklaşımı alt
boyutlarından alınan puanlar, öğrencilerin o öğrenme yaklaşımını tercih etme düzeyi ile
doğru orantılıdır. Çalışma verileri Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Ayrıca ikiden fazla gruplar arası anlamlı farklılıkların tespiti için ise Kruskal-WALLİS
testi kullanılmıştır.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre, cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin
ÖDYE puanlarının yüzeysel, derinlemesine ve stratejik öğrenme yaklaşımı bakımından
anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir. Çalışmanın diğer bir alt problemine
göre, öğrencilerin sınıf düzeyleri ile yüzeysel ve stratejik öğrenme yaklaşımı puanları
arasında anlamlı bir fark bulunmazken, derinlemesine öğrenme yaklaşımı puanları
arasında anlamlı bir ilişki elde edilmiştir. Dördüncü sınıftaki öğrencilerin derinlemesine
öğrenme yaklaşımlarının diğer sınıftaki öğrencilere göre daha yüksek olduğu
görülmektedir. Ayrıca, öğrencilerin yaşları ile öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları
arasında anlamlı bir farklılık görülmemektedir.
This research has been done to determine the relation between the gender,class
and age factors and learning&studying approaches of university students who receive
their educations in the department of “Science Teaching”.
190 students who receive their educations in Adiyaman University,Faculty of
Education,Department of Science Teaching have been involved in this study in the
years 2014-2015.
The research is a descriptive study in a relational screening model. Data fort his
research have been obtained practicing the Learning&Studying Approaches Inventory
prepared by Hounsell and the others (2002) and adapted to Turkish by Topkaya and the
others (2011). Points gathered from learning approach sub-dimensions are directly
proportional with the level of students’ prefering that approach. The data of this study
has been analyzed by using Mann-Whitney U test. Also,for the determination of the
maeningful distinctions between the groups more than two,Kruskal-WALLIS test has
been used.
According to the indications obtained in this study, one can see that there is no
meaningful distinctions in superficial,profoundly and strategic learning approaches in
students’ inventory points in respect to the gender factors. And in another sub-problem
of the study,while there is no meaningful distinction between the class levels of the
students and their superficial&srtrategic learning approach points, a meaningful relation
has been obtained between the points of profoundly learning approaches. We see that
the the profoundly learning approaches of fourth class students is higher than the
students from other classes. Also, there isn’t any distinction between the level of ages
and the learning&studying approaches of the students.