Bu araştırmada Tahmin Et-Gözle- Açıkla yöntemi ile desteklenmiş uygulamaların
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen etkinliklere göre Fen ve Teknoloji dersi 7.
sınıf Maddenin Yapısı ve Özellikleri ünitesinin öğrencilerin akademik başarılarına
etkisi, yanlış kavramaların tespiti ve giderilmesindeki etkililiği incelenmiştir.
Araştırmada kontrol gruplu ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Adıyaman ili Kâhta ilçesi
Akıncılar Ortaokulu 7. sınıfında bulunan 58 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda,
Fen ve Teknoloji dersi Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen etkinliklerin yanı sıra
Tahmin Et-Gözle-Açıkla yöntemine dayalı etkinliklerle işlenirken, kontrol grubunda
sadece Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen etkinliklerle işlenmiştir. Veriler,
uygulama öncesinde ve sonrasında her iki sınıfa da kavram testi, başarı testi ayrıca
deney grubuna kavramsal değişim stratejileri tutum ölçeği uygulanarak elde edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı ile değerlendirilmiştir. Bu
verilerin analizinde non-parametrik testler kullanılmıştır. Analiz sonuçları Tahmin Et Gözle- Açıkla yöntemi ile desteklenmiş etkinliklerin uygulandığı deney grubu ile yalnız
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen etkinliklerin uygulandığı kontrol grubu
karşılaştırıldığında akademik başarı açısından anlamlı bir fark olmadığı, yanlış
kavramaların tespiti ve giderilmesindeki etkililiğinin deney grubu lehine anlamlı
olduğunu göstermiştir (p<0,05). TGA etkinlikleri öğrencilerin ilgisini çekmiştir ve diğer
disiplin alanlarında da kullanılmasının yanlış kavramaların tespiti ve giderilmesi
açısından yararlı olacağı yapılan kavramsal değişim stratejileri tutum ölçeğinden
anlaşılmaktadır. Yapılması uzun zaman alacak ve malzeme yetersizliği olabilecek deneyler için bilgisayar ortamında etkinliklerin TGA’ ya uyarlanarak gösterilmesi
faydalı olacaktır.
This study investigated the effect of POE activities on 7th grade students’
academic achievement and alternative conceptions in the unit of “The Structure of
Matter and Its Properties”. Pre-post test control group design was used as the model of
the study. The sampling group consisted of totally 58 students (29 students from both
groups equally) enrolled in a secondary school in the spring term of 2013-2014. In the
control group, students were taught with the help of compulsory activities offered by
national science programme. However, students in the experimental group were
exposed to POE activities, as well. Data were collected through a concept achievement
test and a conceptual change attitude scale before and after the implementations. The
analysis were done by using non-parametric tests of SPSS Program. At the end of the
study, it was found that students have many alternative conceptions regarding the
concepts take place in the context of the unit. Analysis also showed that there is no
significant difference between the mean scores of concept achievement test in favour of
experimental group (p<0.05). In conclusion, POE activities took students’ attention and
they enjoyed it. POE activities are useful alternatives in case long-lasting experiments
and lack of materials. These experiments would be adaptated into POE activities and
then represented via multimedia tools.