dc.contributor.author |
Yalçin, Harun |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-30T06:31:18Z |
|
dc.date.available |
2021-06-30T06:31:18Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1983 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada, Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının sosyal ağların eğitimde
kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
örneklemini Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen ve Teknoloji Öğretmenliğini
okuyan 1., 2., ve 3. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma, nicel araştırma
yöntemi olan tarama modeli yöntemiyle yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak, “Sosyal
Ağların Eğitimde Kullanım Tutum Ölçeği” ve “Sosyal Ağların Eğitimde Kullanılmasına
İlişkin Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nicel veriler SPSS 15.00 programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının sosyal ağların eğitimde
kullanılmasına ilişkin görüşlerinde, cinsiyet, sınıf ve sosyal ağlara giriş yapılırken tercih
edilen araca göre anlamlı farklılık görülmemiştir. Ancak üye olunan sosyal ağ sitesi
sayısı, sosyal ağları kullanım amaç sayısı ve sosyal ağlarda günlük geçirilen süre
değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca daha ayrıntılı bilgilere
ulaşmak amacıyla yapılan yapılandırılmış görüşme sonucunda, öğretmen adaylarının
sosyal ağları kullanım amaçlarının; iletişim, gündemden haberdar olma, fotoğraf ve
video paylaşımı, eğitim amaçlı kullanma, önemli kurum ve kuruluşları takip etme, vakit
geçirme ve arkadaşlarla önemli anlarını paylaşma şeklinde olduğu görülmüştür.
Öğretmen adayları, sosyal ağların eğitimde kullanımı ile ilgili olarak sosyal ağları
yerinde ve zamanında kullanıldığında faydalı olacağı düşüncesindedirler. |
tr |
dc.description.abstract |
In this study, it is aimed to examine preservice Science Teachers' opinions on the
usage of social networking websites in teaching. The sample group of the study consists
of 1st, 2nd and 3rd grade university students, whose major is Science Education, that
studies at Education Department of Adıyaman University. The study was conducted
through the survey model which is a quantitative research model. As a data collection
tool, two questionaires, namely "Attitude Scale for the Usage of Social Networks in
Education" and "Opinion Questionaire over the Usage of of Social Networks in
Education", were used. Quantitative Data were analysed through the software, SPSS
15.00. At the end of the study, with regard to the opinions of the prospective Science
Teachers' usage of social networks in education, no significant difference has been
observed over gender, grade level or the preferred tool used when logging onto the
social networks. However, a significant difference has been observed in terms of the
number of the social networks, and the number of aims in using those and the duration
spent daily on those networks. Besides, through semi-structured interview in order to
reach detailed data, it has been seen that preservice science teachers' aims in the use of
social networks can be listed as: communication, following the agenda, photo and video
sharing, educational uses, following important foundations and institutions, spending
time and memory-exchange with friends. Preservice science teachers are of the opinion
that when it is used timely and in correct place, social networks will benefit much. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Sosyal ağlar |
tr |
dc.subject |
Fen ve teknoloji öğretmenliği ve sosyal ağların eğitimde kullanımı |
tr |
dc.subject |
Social networks |
tr |
dc.subject |
Teching science, usage of social networks in education |
tr |
dc.title |
Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının sosyal ağların eğitimde kullanılmasına ilişkin görüşleri |
tr |
dc.title.alternative |
Opinions of science and technology preservice teachers on the usage of social networks in education |
tr |
dc.type |
Thesis |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı |
tr |