Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi

Fen ve teknoloji dersinde fen günlüğü kullanımının ilköğretim öğrencilerinin bilişüstü farkındalık ve akademik başarısına etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Çavuş, Emine
dc.date.accessioned 2021-06-30T06:29:51Z
dc.date.available 2021-06-30T06:29:51Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1981
dc.description.abstract Bu araştırmada Fen ve Teknoloji dersinde fen günlüğü kullanımının ilköğretim öğrencilerin bilişüstü farkındalık ve akademik başarılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman ilinin bir ortaokulunda öğrenim gören 53 7.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test–son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu duruma göre ön testleri itibariyle denkliği tespit edilen 7/A ve 7/B gruplarından rastgele seçimle 7/A sınıfı deney grubu (27 öğrenci), 7/B sınıfı kontrol grubu (26 öğrenci) olarak belirlenmiştir. Kontrol bir ünite boyunca 5E modeli ile beraber müfredatta yer alan etkinlikler kullanılarak öğretim verilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere 5E modeli ile birlikte öğrendiklerini kendi anlatım dilleri ile yazmaları, ne kadar öğrendiklerini değerlendirebilmeleri için her dersin sonunda fen günlüğü tutmaları sağlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen ve Teknoloji Başarı Testi ve Bilişüstü Farkındalık Anketi (MAI, Metacognitive Awareness Inventory) kullanılmıştır. Söz konusu veri toplama araçlarında deney öncesi ve sonrası kontrol ve deney gruplarının puanları karşılaştırılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle bağımlı ve bağımsız gruplar t test kullanılarak sonuçlara ulaşılmıştır. Fen ve Teknoloji başarı ön test – son test sonuçları karşılaştırıldığında hem deney hem de kontrol grubunda son test lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının son testleri karşılaştırıldığında ise deney grubu lehine anlamlı farklılık oluşmuştur. Bilişüstü farkındalık anketi açısından her bir grubunun son ve ilk uygulama sonuçları karşılaştırıldığında kontrol grubunda anlamlı bir fark olmadığı, deney grubunun ise anlamlı bir gelişme gösterdiği görülmüştür. Deney ve kontrol grubu arasında bilişüstü farkındalık anketi son uygulama sonuçları karşılaştırıldığında ise deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Bilişüstü farkındalık anketinin alt boyutlara bakıldığında kontrol grubunda işlem öncesi ve sonrası anketin tüm alt boyutlarında bir farklılaşma olmazken, deney grubunun açıklayıcı, durumsal ve prosedürel bilgi, planlama, hata ayıklama, izleme, bilgi yönetimi ve değerlendirme olmak üzere bütün alt boyutlarda anlamlı derecede gelişim gösterdiği belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, Fen ve Teknoloji dersinde fen günlüğü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve bilişüstü farkındalık düzeyine olumlu etki yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. tr
dc.description.abstract This research aims at determining metacognitive awareness of keeping Science Diary on primary school students attending Science and Technology Lesson and their effects on academic success. The work group of the research consists of 7. Grade 53 students of a secondary school. Quantitative research techniques as follows are used. They are pre-test post-test and semi-experimental pattern with control group. Students who are tested their equivalent level have been selected randomly from class 7/A and 7/B (27 students from class 7/A for experiment group and 26 students from class 7/B for control group). Students in control group have been taught the activities from the syllabus with 5E Model. In experiment group, students have the chance to be able to keep Science Diary about what they have learnt in their own way of learning and to evaluate how much they have leant besides 5E Model. MAI, Metacognitive Awareness Inventory has been used to maintain data in this research. The result points are compared through pre experiment and post experiment situations in both experiment group and control group. In analyzing the data the program called SPSS has been utilized. Due to obtained results which show normal distribution, the test technique has been used in dependent and independent groups. When pre-test post-test results are compared, the observable differences favoring to post-test results both in experiment group and control group has been determined. When post test results are compared among the experiment group and the control group, the observable differences favoring to experiment group has been determined. In terms of metacognative survey, there have been observable differences in experiment group unlike the control group when first and final applications are compared. When metacognative final applications are compared between these two groups, the observable differences favoring to experiment group have been determined. Although there is no observable change in control group through the sub dimensions of survey, there have been observable developing changes in all sub-dimensions including experiment group in descriptive, situational and procedural knowledge, planning, debugging, monitoring, information management and evaluation. As a result of the inquiries, the research has the conclusion of having positive effects of using Science Diary in the Science and Technology courses on students’ academic success and positive impact on the level of metacognitive awareness. tr
dc.language.iso tr tr
dc.publisher Adıyaman Üniversitesi tr
dc.subject Fen ve teknoloji dersi tr
dc.subject Fen günlüğü tr
dc.subject Bilişüstü farkındalık tr
dc.subject Akademik başarı tr
dc.subject Science and technology lesson tr
dc.subject Science diary tr
dc.subject Metacognitive awareness tr
dc.subject Academic Success tr
dc.title Fen ve teknoloji dersinde fen günlüğü kullanımının ilköğretim öğrencilerinin bilişüstü farkındalık ve akademik başarısına etkisi tr
dc.title.alternative In science and technology course use of journal science primary students metacognitive awareness and academic success tr
dc.type Thesis tr
dc.contributor.department Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı tr


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster