Bu araştırmada Fen ve Teknoloji dersinde fen günlüğü kullanımının ilköğretim
öğrencilerin bilişüstü farkındalık ve akademik başarılarına etkisinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman ilinin bir ortaokulunda
öğrenim gören 53 7.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden ön test–son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu
duruma göre ön testleri itibariyle denkliği tespit edilen 7/A ve 7/B gruplarından rastgele
seçimle 7/A sınıfı deney grubu (27 öğrenci), 7/B sınıfı kontrol grubu (26 öğrenci) olarak
belirlenmiştir.
Kontrol bir ünite boyunca 5E modeli ile beraber müfredatta yer alan etkinlikler
kullanılarak öğretim verilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere 5E modeli ile birlikte
öğrendiklerini kendi anlatım dilleri ile yazmaları, ne kadar öğrendiklerini
değerlendirebilmeleri için her dersin sonunda fen günlüğü tutmaları sağlanmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen ve Teknoloji Başarı Testi ve Bilişüstü
Farkındalık Anketi (MAI, Metacognitive Awareness Inventory) kullanılmıştır. Söz
konusu veri toplama araçlarında deney öncesi ve sonrası kontrol ve deney gruplarının
puanları karşılaştırılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizinde
SPSS programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle bağımlı ve
bağımsız gruplar t test kullanılarak sonuçlara ulaşılmıştır.
Fen ve Teknoloji başarı ön test – son test sonuçları karşılaştırıldığında hem
deney hem de kontrol grubunda son test lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. Deney
ve kontrol gruplarının son testleri karşılaştırıldığında ise deney grubu lehine anlamlı
farklılık oluşmuştur. Bilişüstü farkındalık anketi açısından her bir grubunun son ve ilk
uygulama sonuçları karşılaştırıldığında kontrol grubunda anlamlı bir fark olmadığı,
deney grubunun ise anlamlı bir gelişme gösterdiği görülmüştür. Deney ve kontrol grubu
arasında bilişüstü farkındalık anketi son uygulama sonuçları karşılaştırıldığında ise
deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Bilişüstü farkındalık anketinin alt boyutlara bakıldığında kontrol grubunda işlem öncesi ve sonrası anketin tüm alt
boyutlarında bir farklılaşma olmazken, deney grubunun açıklayıcı, durumsal ve
prosedürel bilgi, planlama, hata ayıklama, izleme, bilgi yönetimi ve değerlendirme
olmak üzere bütün alt boyutlarda anlamlı derecede gelişim gösterdiği belirlenmiştir.
Araştırmanın sonucunda, Fen ve Teknoloji dersinde fen günlüğü kullanımının
öğrencilerin akademik başarılarına ve bilişüstü farkındalık düzeyine olumlu etki yaptığı
sonucuna ulaşılmıştır.
This research aims at determining metacognitive awareness of keeping Science
Diary on primary school students attending Science and Technology Lesson and their
effects on academic success. The work group of the research consists of 7. Grade 53
students of a secondary school. Quantitative research techniques as follows are used.
They are pre-test post-test and semi-experimental pattern with control group. Students
who are tested their equivalent level have been selected randomly from class 7/A and
7/B (27 students from class 7/A for experiment group and 26 students from class 7/B for
control group).
Students in control group have been taught the activities from the syllabus with
5E Model. In experiment group, students have the chance to be able to keep Science
Diary about what they have learnt in their own way of learning and to evaluate how
much they have leant besides 5E Model. MAI, Metacognitive Awareness Inventory has
been used to maintain data in this research. The result points are compared through pre
experiment and post experiment situations in both experiment group and control group.
In analyzing the data the program called SPSS has been utilized. Due to obtained results
which show normal distribution, the test technique has been used in dependent and
independent groups.
When pre-test post-test results are compared, the observable differences favoring
to post-test results both in experiment group and control group has been determined.
When post test results are compared among the experiment group and the control group,
the observable differences favoring to experiment group has been determined. In terms
of metacognative survey, there have been observable differences in experiment group
unlike the control group when first and final applications are compared. When
metacognative final applications are compared between these two groups, the
observable differences favoring to experiment group have been determined.
Although there is no observable change in control group through the sub dimensions of survey, there have been observable developing changes in all sub-dimensions including experiment group in descriptive, situational and procedural
knowledge, planning, debugging, monitoring, information management and evaluation.
As a result of the inquiries, the research has the conclusion of having positive effects of
using Science Diary in the Science and Technology courses on students’ academic
success and positive impact on the level of metacognitive awareness.