Bu çalışmada 7. Sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki yeteneklerine
cinsiyetin, bilgisayar kullanımının, matematik başarısının ve farklı öğrenme stillerinin
herhangi bir etkisi olup olmadığı incelenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki bir ilin 5 farklı
okulunda 7. sınıfta öğrenim görmekte olan 158' i kız, 151' i erkek toplam 309 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada karşılaştırmalı araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın amacı doğrultusunda dönüşüm geometrisi konusunda uzman görüşleri
alınarak ve literatür incelenerek 27 soruluk bir dönüşüm geometrisi başarı testi (DGBT)
ve öğrencilerin bazı kişisel özelliklerine ve görüşlerine yönelik bir anket hazırlanarak
bilgi toplanmıştır. Veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, bilgisayar kullanımı, matematik başarısı ve farklı öğrenme
stilleri dönüşüm geometrisi yeteneklerini etkilerken, cinsiyet ile anlamlı bir ilişki
bulunamamıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, 7.sınıf öğrencilerinin
dönüşüm geometrisi yeteneklerine etki eden bazı faktörleri ortaya koymayı sağlamıştır.
In this research study, whether there is any effect of some variables such as computer
use, mathematics achievement, gender, and different learning styles on transformational
geometry abilities of seventh grade students was examined.
The sample of this study consists of 309 students who are enrolled seventh grade in five
different schools in the Southeastern Anatolia Region. 158 of those are female and 151
of those are male students.
Comparative research method was used in the study. For the purpose of collecting data
a 27-item transformational geometry achievement test (TGAT) was developed by
obtaining views of area experts and reviewing the related literature. In order to collect
students’ demographic data, related questions were also asked at the front page of this
scale. Obtained data were analyzed by using SPSS statistical software packet
programme.
In light of obtained results, there were statistically significant relations found between
computer use, mathematics achievement, different learning styles and transformational
geometry abilities. On the other hand, there was no statistically significant relation
found between gender and transformational geometry abilities. Results of this research study provided valuable opportunity to show factors effecting 7th grade students’
transformational geometry abilities.