Bu araştırmanın amacı, 7. sınıf öğrencilerinin denklemler konusundaki hata ve
kavram yanılgılarını belirlemek ve bu hata ve yanılgılara ilişkin öğretmenlerin
görüşlerini incelemektir. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılarak iki
kısımda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel kısmı, bir ilin 6 ortaokulunda öğrenim
gören 193 7. sınıf öğrencisiyle, nitel kısmı ise aynı ildeki farklı ortaokullarda görev
yapmakta olan 6 matematik öğretmeniyle yürütülmüştür. Nicel verilerin toplanmasında,
literatürden yararlanılarak geliştirilen “Denklem Konusundaki Hata ve Kavram
Yanılgılarını Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek, 15’i çoktan seçmeli ve iki
aşamalı, 6’sı ise açık uçlu olmak üzere toplam 21 sorudan oluşmaktadır. Nitel verilerin
toplanmasında ise, altı öğretmenle öğrencilerin denklemler konusundaki hata ve kavram
yanılgılarının nedenleri ve giderilmesine ilişkin yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS programı, nitel verilerin analizinde
ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, 7. sınıf
öğrencilerinin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklem konusuna ilişkin bazı hata ve
kavram yanılgılarına sahip oldukları saptanmış, öğretmenlerin ise bu hata ve kavram
yanılgılarının sebeplerini öğrencilerin yaşıyla ve müfredattaki zaman yetersizliğiyle
ilişkilendirdikleri, hata ve yanılgıların giderilmesi konusunda da önerdikleri çözüm
stratejilerinin klasik olduğu anlaşılmıştır.
Aim of this study is determining the mistakes and misconceptions of seventh
grade students about equations and examining the view of teachers on these mistakes
and misconceptions. Research is performed in two parts by utilizing quantitative and
qualitative methods. Quantitative part of the research is carried out with 193 seventh
grade students of 6 secondary schools in a city and qualitative part of the research is
carried out with 6 mathematics teachers who work in different secondary schools in the
same city. In collection of quantitative data, “Rating Scale for Mistakes and
Misconceptions about Equations”, which is developed via utilizing literature, is used.
This scale consists of 21 questions, 15 of which is multiple choice and two phased and 6
of which is open ended. For collection of qualitative data, semi structured interviews on
reasons and solutions of mistakes and misconceptions about equations with six teachers
and students are performed. SPSS is used for analyzing quantitative data and descriptive
analysis method is used for analyzing qualitative data. At the end of analyses, it is
determined that seventh grade students have some mistakes and misconceptions about
equations with one unknown; teachers relate these mistakes and misconceptions with
ages of students and lack of time for curriculum and their solutions strategy for
removing mistakes and misconceptions are classical.