Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim öğrencilerinin matematik kaygısı ve öğrenmeye ilişkin tutumlarını incelemektir. Araştırmanın evrenini, Adıyaman il merkezinde 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda öğrenim gören 20015 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemi; Anadolu İmam Hatip Lisesi, Meslek ve Teknik Anadolu Lisesi (Endüstri, teknik ve sağlık liseleri) ve Anadolu Liselerinde öğrenim gören toplam 860 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Kara (2010) tarafından geliştirilen “Öğrenmeye İlişkin Tutumlar Ölçeği” ve Bindak (2005) tarafından geliştirilen "Matematik Kaygısı Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçeklerin ilgili örnekleme uygulandıktan sonra elde edilen veriler bilgisayara aktarılmış ve alt problemleri yanıtlamak amacıyla bilgisayar paket programından faydalanılmıştır. Değerlendirmelerde elde edilen bulgular bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) testlerine göre yapılmıştır. Analiz sonucunda oluşan anlamlı farkların hangi gruplar arasında olduğu belirlemek için Bonferroni testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada kullanılan iki ölçeğin arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson momentler çarpımı korelâsyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonunda öğrenmeye ilişkin tutumlarda; öğrenim gördükleri sınıf düzeyi, ebeveyn eğitim durumları ve internetten yardım alma durumları açısından anlamlı farklar gözlenmemiştir. Cinsiyetleri, ortaokuldaki matematik öğretmenlerini başarılı bulma durumları ve ortaokulda özel ders veya dershane desteği alma durumları açısından anlamlı farklar görülmüştür. Matematik kaygı durumlarında ise; cinsiyetleri, ebeveyn eğitim durumları ve internetten yardım alma durumları açısından anlamlı farklar bulunmaz iken öğrenim gördükleri sınıf düzeyi, ortaokuldaki matematik öğretmenlerini başarılı bulma durumları ve ortaokulda özel ders veya dershane desteği alma durumları açısından anlamlı farklar görülmüştür. Matematik kaygısı ile öğrenmeye ilişkin kaygı, öğrenmeden beklenti ve öğrenmeye açıklık boyutları arasında anlamlı ilişkiler görülmüştür. Bu bulgular neticesinde çeşitli öneriler geliştirmiştir.
The aim of this research is to study secondary school students' mathematics anxiety and their attitudes towards learning it. The universe of the research is composed of 20015 students who are studying in 9th, 10th, 11th and 12th grades in 2014-2015 academic year in Adıyaman city center. The sample of the research was intentionally selected in terms of accessibility, Anadolu Ġmam Hatip High School, Vocational and Technical Anatolian High School (Industry, Technical and Health High Schools) located in Adıyaman in 2014-2015 academic year, 9th, 10th, 11th and 12th classes of Anatolian High School. The total number of students is 860. "Research Related Attitudes Scale" developed by Kara (2010) and "Mathematics Anxiety Scale" developed by Bindak (2005) were used in the research. After applying the relevant sampling of the scales, the obtained data was transferred to the computer and the computer package program was used to answer the sub problems. Findings in the evaluations were made according to independent groups t test and one way ANOVA tests. Bonferroni tests were used to determine the groups in which significant differences occurred in the analysis. Pearson moment product correlation analysis was used to determine the relationship between the two scales used in the study. At the end of the research, there were no significant differences in secondary school students' attitudes towards learning in terms of grade level, parental education status, and the status of benefit from internet . Significant differences were found in terms of gender, the success of secondary school mathematics teachers, and the availability of private tutoring or training center support in secondary school. In mathematics anxiety situations, there were no significant differences in terms of gender, parental education status, and the status of benefit from internet, but there were significant differences in terms of grade level, success of mathematics teachers in secondary school and private tutoring or training center support in secondary school. There were significant relationships between math anxiety and learning anxiety, expectation from learning and openness to learning dimensions. Various suggestions have been developed as a result of these findings.