Okulöncesi eğitimi çocuğun eğitim-öğretim hayatına attığı ilk adımı olarak
değerlendirilebilir. Dolayısıyla bu dönemde atılan sağlam adımlar çocuğun sonraki
eğitim-öğretim hayatı için son derece belirleyicidir. Okulöncesi eğitimi sürecinde
verilen sanat ve beceri eğitimleri de bu sürecin önemli bir parçasını oluşturmaktadır.
Sanat ve beceri eğitimlerinin bir parçası olan müzik eğitimi yoluyla da okulöncesi
dönem çocuklarına bilişsel, sosyal, psikomotor, dilsel ve duyuşsal beceriler
kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu beceri alanlarının geliştirilmesinde müzik
etkinliklerinin önemi hem bilimsel olarak hem de eğitimcilerimizin veri ve görüşleriyle
olumlu olarak desteklenmektedir.
Okulöncesi dönem çocuklarda müzik eğitimini incelememizin temel amacı sanat
ve müzik eğitimi ile okulöncesi dönem eğitiminin kapsamının ne olduğunu, bu sürecin
ne kadar sağlıklı işlediğini, eğitimcilerimizin yeterlilik düzeylerini, okulöncesi dönemde
müzik eğitimiyle çocuğa nelerin kazandırılabileceğini araştırmak ve bunlarla ilgili
öneriler sunmaktır.
Söz konusu araştırmamız altı bölümden oluşmaktadır. İlk dört bölümde,
sırasıyla, okulöncesi eğitiminin kapsamı, sanat eğitimi, müzik eğitimi ve okulöncesi
müzik eğitimi alanlarında literatür taramaları yapılarak incelemelerde bulunulmuştur.
Beşinci bölümde araştırmada kullanılan yöntem ve teknikler belirlenmiş ve altıncı
bölümde ise anket tekniği kullanılarak okulöncesi eğitimcilerimizin müzik dersi
hakkındaki görüşleri analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar müzik eğitiminin çocuklar üzerinde son
derece olumlu etkilere sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Okulöncesi dönem
çocuklarının gelişimlerinde bu kadar önemli bir rol oynayan müzik eğitiminin gerek
eğitimcilerimiz gerekse okullarımızın donanım yeterliliği açından daha sağlam
temellerle desteklenmesi gerektiği araştırma bulgularımızda da görülmektedir. Üst
eğitim kademelerinin daha nitelikli hale gelmesi için okulöncesi dönemde gelişigüzel
yapılan sanat ve beceri etkinliklerinin yerini bilinçli, donanımlı, kuramsal ve daha
nitelikli çalışmalara bırakması gerekmektedir. Gelişim dönemleri için son derece önemli
olan müzik veya sanat gibi etkinliklerinden çocukların tam anlamıyla faydalanmaları
sağlanmalıdır.
Preschool education can be considered as the first step of the child‟s to education
life. Therefore, solid steps taken during this period are extremly determinative for the
next education-teaching life of the child. Art and skill trainings given in the period of
pre-school education are also exteremly important parts of this process. It is aimed to
give preschool children cognitive, social, psychomotor, linguistic and affective skills by
means of music training which is a part of the art and skill educations. The importance
of music activities in the development of these skill areas is supported positively by
both scientific and our educators‟ data and opinions.
The main aim of our research on music education of preschool period children is
to investigate and offer suggestions what is the scope of art and music education and
preschool period education, how healthy this process works, the qualification levels of
our educators, what can be gained to child through music education.
Our research consists of six parts. In the first four chapters of our study, the
coverage of the preschool education, the art education, the music education and the
preschool music training were examined respectively by carrying out literature review.
In the fifth chapter, the methods and techniques used in the research were determined
and in the last (six) chapter of our study, our preschool educators‟ views about music
lesson were analysed using questionnaire technique.
The results of our study show that the music education has very possitive effect
on children. It is also seen in our research findings that the music education which plays
a big role in the development of children has to be supported both our educators and schools more robustly in terms of the educational qualifications. In order to make the
higher education levels more qualified, the art and skill activities which are randomly
made in the pre-school period should be replaced by conscious, equipped, theoretical
and more qualified works. It should be fully ensured that children benefit from activities
such as music or art that are extremely important for their developmental period.