Öğrencilerin “değişim oranı” kavramını anlamalarının limit, türev, integral 
gibi diğer kalkulüs kavramlarını anlamaları üzerindeki etkilerini araştıran birçok 
çalışma yapılmış olmasına rağmen, öğrencilerin sürekli değişim içeren fonksiyonel 
ilişkilerde değişkenlerin birbirine göre eşzamanlı değişimlerini nasıl uslamladıkları 
konusunda yeteri kadar bilgi yoktur. Bu çalışmanın amacı, başarılı bir matematik 
öğretmen adayının kovaryasyonal uslamlama yeteneklerinin bir özel durum çalışması 
ile tanımlanması, açıklanması ve analiz edilmesidir. Bu araştırma çalışmasında bir 
nitel araştırma yöntemi olan özel durum çalışması, analiz teknikleri kullanılarak 
öğrencinin düşünme süreci ve bu süreç içerisindeki uslamlaması hakkında detaylı ve 
derinlikli bir açıklama getirilmiştir. Veriler bir ay boyunca bir matematik öğretmen 
adayı ile yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilmiştir. Değişim fonksiyonların 
doğasında olduğundan bu çalışmada öğretmen adayına fonksiyonel olaylarla ilgili 15 
soru sorulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde, Carlson(2002) tarafından 
tanımlanmış ve yapılandırılmış zihinsel aktivitelerin bütün kategorileri kullanılmış ve 
bulgular ve yorum kısmında açıklanmıştır. Çalışmanın sonucu olarak, verilen bir 
fonksiyonel durumun statik olarak kavranması bir tanım kümesi boyunca sürekli 
değişen “değişim oranı” nın algılanmasında zorluklara neden olduğu bulgusuna 
ulaşılmıştır. Bu çalışma, eğitimcilere ve müfredat sorumlularına fonksiyon yapısının 
bazı bölümlerinin erken sınıflarda değişimi tanımlama özelliği ile öğretilmesi bir 
fikir olarak verilebilir. Bu tür bir öğretim öğrencilerde ezberleme yerine kavramsal anlamayı geliştirecek ve böylece öğrencilerin fonksiyonların günlük hayatta kullanım 
alanlarını anlamalarına ve gerçek olaylarla ilişkilendirmelerine daha fazla katkı 
sağlayacaktır.
 
Despite variety of research studies that emphasized the effects of students’ 
understanding of rate of change on students’ understanding in calculus concepts 
such as limit, derivative, integrals, there is little information about how college 
students’ reason about continuously changing functional relationships. Aim of this 
study is to explore, describe and analyze the high performing prospective 
mathematics teachers’ covariational reasoning abilities. Case study design and 
techniques were used in this study to provide a thick description about thinking and 
reasoning processes in order to understand covariational reasoning comprehensively. 
Data were obtained from a detailed examination of a prospective mathematics 
teacher’s thinking and reasoning processes through the task based in-depth clinical 
interviews. 15 open ended questions were asked to student in this study. Data 
obtained from student’s verbal expressions and graphical representations were 
analyzed in light of the theoretical lens developed by Carlson (2002). Analysis of 
data disclosed that conceiving of a functional situation statically leads to difficulties 
in coordinating the continuously changing rate of change over entire domain. This study suggests educators and curriculum developers to introduce functions by 
focusing on features of defining change in earlier grades. Thus students may develop 
conceptual understanding rather than memorizing rules and formulas and they may 
also relate functions with real world situations.