Bu çalışma, 2010 – 2011 eğitim/öğretim yılında Adıyaman ilinde bir ilköğretim 
okulunda öğrenim gören 48 sekizinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 
öğrencilerin, basınç konusundaki akademik başarılarının, fene yönelik tutumlarının, 
bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve edindikleri bilgilerin kalıcılıklarının bilimsel 
tartışma odaklı öğretim etkinlikleri ile değişimi incelenmiştir. Öntest – sontest kontrol 
grup tasarımının kullanıldığı bu çalışmada deney (N =24) ve kontrol (N=24) grubu 
yansız atama ile oluşturulmuştur. Basınç konusunun öğretimi, kontrol grubunda, fen ve 
teknoloji dersi öğretim programında öngörülen etkinlikler ile gerçekleştirilirken; deney 
grubunda, bilimsel tartışma odaklı öğretim etkinlikleri ile gerçekleştirilmiştir. 
Uygulama (haftada 4 ders saati olmak üzere) toplam 9 saatte tamamlanmıştır. 
Çalışmada veri toplama araçları olarak; “Basınç Başarı Testi (BBT)”, “Bilimsel Bilgiye 
Yönelik Görüş Ölçeği (BBYÖ)” ve “Fen Bilgisi Tutum Ölçeği (FBTÖ)” kullanılmıştır. 
Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde “ilişkili gruplar t – testi” ve “ilişkisiz gruplar t 
– testi” kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulguların analizinden, bilimsel tartışma 
etkinliklerinin basınç konusundaki akademik başarıyı anlamlı düzeyde değiştirdiği ve 
edinilen bilgi yapılarının kalıcılığını sağladığı ortaya çıkmıştır. Ancak deney ve kontrol 
grubu öğrencileri arasında bilimsel bilgiye yönelik görüş ve fene yönelik tutum 
açısından anlamlı fark olmadığı görülmüştür.
 
This research was implemented on forty-eight students at the grade of 8th, studying at a 
primary school in Adıyaman, in the year of Academic Term 2010-11. The academic 
achievements of students in the subject of ‘pressure’, the students’ attitudes toward 
science, their views toward scientific knowledge and the change in the retention of 
acquired knowledge with the teaching activities focused on scientific argumentation 
were examined in this study. In the study, in which pre-test and post-test group style 
was used, the experimental (N=24) and the control (N=24) groups were occurred with 
random appointment. While the teaching of pressure was carried out with the activities 
foresighted in teaching program of science and technology discipline in control group; 
in experimental group the teaching activities focused on scientific discussion were used. 
The study was completed in totally 9 hours (in a style as 4 discipline hours in a week). 
In the study “Pressure Achievement Test (PAT)”, “Scientific Views Scale (SVS)” and 
“Science Attitude Scale (SAS)” were used as data collector devices. “Relative group t test” and “Irrelative group t-test “were used for examining the hypothesis of the study. 
From the findings of study analysis, it was found that scientific argumentation activities 
changed the academic achievement in the subject ‘pressure’ quite meaningfully and 
provided the permanence of acquired knowledge. However; it was discovered that there 
weren’t meaningful differences between the control and experimental group students in 
terms of scientific knowledge and attitudes toward science.