Her gün gelişen teknoloji öğretim programlarını da etkilemiştir. Sosyal bilgiler
programı da bu programlardan biridir. Önceki sosyal bilgiler programında olmayan
beceriler yeni programda yerini almıştır. Bu Araştırmanın genel amacı; ilkokul
dördüncü sınıf öğrencilerine sosyal bilgiler dersinde “Üretim, Tüketim ve Dağıtım”
öğrenme alanında yer alan “Üretimden Tüketime” ünitesinde kazandırılması
amaçlanan tablo ve diyagram okuma becerisinin öğrencilerin ne düzeyde
gerçekleştirdiğini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma, nicel
araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre yapılmıştır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacı tarafından hazırlanan akademik başarı testi, Kahramanmaraş ilinde
bulunan ilkokulların yedi merkez okulundan 215 öğrenci ve dört köy okulundan 77
öğrenci olmak üzere toplam 11 okuldan 292 dördüncü sınıf öğrencisine
uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularını elde etmek amacıyla bağımlı gruplarda
farklılık tespit etmek için ANNOVA, farklı grubu tespit etmek için ise Scheffe
testleri, bağımsız gruplarda ise t-testi analizi yapılmıştır. Bu analizler sonucunda:
Öğrencilerin “Tablo ve Diyagram Okuma” becerisi orta seviyenin biraz
altında ( X =9.96) olduğu tespit edilmiştir. Değişkenler açısından ise; kız
öğrencilerin “Tablo ve Diyagram Okuma” becerisi ( X =10,73), erkek öğrencilere
göre ( X =9.25) anlamlı düzeyde (t=2.76, p=.006<.05) yüksek bulunmuştur. Anne
eğitim düzeyi artan öğrencilerin daha başarılı olduğu tespit edilmiştir (F= 9.8, p=.000<.05). Aynı şekilde baba eğitim düzeyi artan öğrenciler de daha başarılı
bulunmuştur (F=10.6, p=.000<.05). Bunların yanı sıra; şehirde yaşayan öğrencilerin
( X =10.47) köyde yaşayan öğrencilerden ( X =8.55) anlamlı düzeyde (t=-3.190,
p=.002<.05) daha başarılı olduğu görülmüştür. Ayrıca aile gelir düzeyine göre
öğrencilerin akademik başarıları arasında anlamlı fark olduğu (F=9.6, p=.000<.05)
ve bu farklılığın aile gelir düzeyi 2500 TL ve üstü olan öğrenciler lehine olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmanın sonucuna göre yapılabilecek çalışma ve uygulamalar için
öneriler geliştirilmiştir.
Consistently developing technology has affected the teaching programs. The skills
that did not exist in the social studies program previously, now exist in the new
program. The general aim of this research is to survey in various variables in what
levels the students accomplish there a ding skills of charts and diagrams that has
been aimed to attain in the “From Production to Consumption” unit that is in the
learning field of “Production, Consumptionand Distribution” to the fourth grade
students in social studies class. The survey has been made according to the scanning
model of the quantitative research methods.The academic performance test that has
been prepared by the researcher as a data gathering tool was applied to 215 students
from seven urban schools and 77 students from fourrural schools, totally 292 fourth
grade students from 11 schools in Kahramanmaraş city. With the aim of obtaining
the findings of the research, in the dependent groups, ANNOVA has been made to
determine the disparity, Scheffe tests have been made to determine the different
group and in the independent groups, t-test analysis has been made as a result of
these analysises:
There a ding skills of charts and diagrams of students is determined to be a bit
under the middle level ( X =9.96). In the case of variables, there a ding skills of
charts and diagrams of the female students ( X =10,73), is found high in a significant
level (t=2.76, p=.006<.05), in comparison with the male students ( X =9.25). Thestudent of highereducated mothers are found to be more successful (F= 9.8,
p=.000<.05). Like wise, the students of higher educated fathers are found to be more
succesful (F=10.6, p=.000<.05). As well as these, students living in the cities
( X =10.47) are seen to be more successful in a significant level (t=-3.190,
p=.002<.05), in comparison with the students living in the villages ( X =8.55).
Furthermore, it is determined that there is a significant difference (F=9.6,
p=.000<.05), in the academic success of the students according to the family in come
level and this difference is in favor of the students whose family in come level is
2500 TL and above 2500 TL.
Suggestions for studies and practises are developed according to the result of
the research.