Kazan Tatar Türklerinin mitolojisi ile ilgili hazırlanan bu çalışma giriş ve sonuç ile
birlikte üç kısımdan oluşmaktadır. Giriş kısmında, Kazan Tatarlarının kimliği, Tatar
mitolojisinin kaynakları ve bu konuda yapılmış çalışmalar hakkında bilgi verildi.
Böylece hem bu çalışmada yararlanılan metinler ve akademik araştırmalar tanıtıldı
hem de çalışmaya konu olan Tatar Türkleri için tarihi süreç içerisinde yapılan farklı
isimlendirmeler hakkında bilgiler sunuldu. İnceleme kısmında masal, efsane, destan,
bilmece, atasözü ve deyim gibi Tatar halk edebiyatının türleri, Tatar kültür tarihinde
yer edinmiş edebî eserler, günlük yaşamdaki inançların yansıtıldığı büyü ve fallarla
ilgili inanç ve uygulamaların derlendiği çalışmalar incelenerek mitik unsurlar tespit
edildi. Tespit edilen bu unsurlar, genel Türk mitolojisi ile birlikte değerlendirildi. Bu
değerlendirmeler yapılırken zaman zaman Tatar mitolojisiyle ilgili akademik
çalışmalardan da istifade edildi.
The present study on the mythology of Kazan Tatar Turks consists of three parts
including introduction and conclusion sections. In the introduction, information was
provided about the identity of the Kazan Tatars, the sources of the Tatar mythology
and a literature review on the subject was conducted. Thus, both the utilized
manuscripts and academic studies were introduced and information was provided on
the different nomenclatures used for the Tatar Turks, who are the subject matter of
the present study, during the historical process were presented. In the literature
review section, studies on the types of Tatar folk literature such as fairy tales, myths,
legends, riddles, proverbs and idioms, literary works in Tatar cultural history, and
studies that collected beliefs and practices in Tatar daily life about spells and fortunetelling
were examined and mythological elements in the literature were identified.
These identified elements were evaluated in conjunction with the general Turkish
mythology. Occasionally, current academic studies on Tatar mythology were also
used during these evaluations.