Bu araştırmada; çeşitli yazarlar tarafından ses eğitimi için hazırlanmış olan ve
özellikle piyano eşlikli Türk müziği eserlerinin yer aldığı kaynak kitapların
incelenmesi yapılmıştır. Araştırmada incelenecek kaynak kitap sayısı beş (5) olarak
sınırlandırılmıştır. İncelenen kitaplar müzik eğitim kurumlarında ses eğitiminde
kaynak, yardımcı veya ders kitabı olarak kullanılmaktadır.
İncelenen kaynak kitapların çeşitli yönlerden karşılaştırılarak ortak ve farklı
yönlerinin araştırılması yapılmıştır. Kitapların içinde yer alan eserlerin çeşitli teknik
özellikleri (ölçü, ton-makam, yöresi, ses genişliği, insan ses gruplarına göre farklı
tonları (transpoze), eşlik (öğretmen-öğrenci-solist-piyanist), düzey, biçim) eğitimdeki
işlevi, şan ve piyanoya uygunluk, sahne için kullanılabilirliği vb. bakımlardan
irdelenerek araştırma yapılmış ve çeşitli tablolar oluşturulmuştur.
Sonuç olarak, şan eğitimi ve dinleti kültürü için farklı düzeylerde eserlere
ihtiyaç duyulmaktadır. Çok seslendirilmemiş veya eşliksiz Türk müziği eserlerinin
(THM-TSM-POP vb.) uygun bir şekilde (piyano, gitar, çalgı grupları, orkestra vb.)
eşlikli hale getirilmesi, eserlerin insan ses gruplarına göre transpoze yapılması, eşlik
yazma ile ilgili eğitimlerin geliştirilmesi, bu konuda yapılan çalışmaların
desteklenmesi, mevcut repertuarın geliştirmesi ve sahne performansları için yeni
eserlerin kazandırılması sonucuna varılmıştır.
In this study, by various authors audio training and prepared for the examination of
Turkish music, especially with piano accompaniment of works reviewed books the
source. The number of the source book to be analyzed in the research, five (5) is
limited. In music education institutions examined the books sound education resource
help, or is used as a textbook.
To investigate the common and different aspects are analyzed by comparing
various aspects of the source books that have been made. The books of works within
various specifications (time signature, tonality-makam, the region, The width of the
sound, different shades according to the human vocal groups (transpose), parity
(teacher-student-soloist-pianist), level, form) function, education, and conformity to
the piano to the scene, availability etc. evaluation of care were studied and the various
tables have been created.
As a result, the training and the culture of the concert for San work at different levels
are needed. Too has been voiced, or unaccompanied works of Turkish music (THMTSM-
POP, etc.) appropriately (piano, guitar, instrument groups, the orchestra, etc.) to
be brought into parity, the works by groups of similar remarks made by the human
voice, to be available to support the development of Education associated with writing
to accompany the development of the studies of the acquisition of the repertoire of
new works for stage performances and it was concluded.