dc.contributor.author |
Akdağ, Gülden |
|
dc.date.accessioned |
2021-05-05T07:25:33Z |
|
dc.date.available |
2021-05-05T07:25:33Z |
|
dc.date.issued |
2011 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1839 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırma, fen ve teknoloji öğretmenlerinin geleneksel ve alternatif ölçme -
değerlendirme tekniklerini kullanabilme düzeylerine ilişkin yeterlilik algılarını ve bu
yaklaşımlara ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca, fen ve teknoloji
öğretmenlerinin yeterlilik algılarının cinsiyet, hizmet içi eğitim alıp almama, ölçme ve
değerlendirme dersi alıp almama, mezun olunan yükseköğretim programı, hizmet yıllarına ve
öğrenim durumlarına göre değişip değişmediği belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama modelinde
gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini Adıyaman ili merkez ilçede görev yapan 90 fen ve
teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlilik
algılarını belirlemek için Fer, Bulut ve Dikmen(2005) tarafından geliştirilen “2005 Öğretim
Programının Değerlendirme Boyutuna Yönelik Öğretmen Görüşleri Anketi” (ÖPDBYÖGA)
kullanılmıştır. Ayrıca örneklemden seçilen 6 fen ve teknoloji öğretmeni ile yarı- yapılandırılmış
görüşme yapılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin analizinde bağımsız ve bağımlı gruplar ttesti
ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Görüşmelerde elde edilen verilerin analizinde
ise betimsel ve kategoriksel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmını oluşturan
ölçeğin analizi sonucunda; öğretmenlerinin geleneksel ölçme- değerlendirme tekniklerini
kullanabilmede kendilerini yeterli, alternatif ölçme- değerlendirme tekniklerini kullanabilmede
ise yetersiz algıladıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin yeterlilik algılarının cinsiyet, hizmet
yılları ve mezun olunan yükseköğretim programa göre değişiklik gösterdiği sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yeterlilik algılarının öğrenim durumlarına, hizmet içi eğitim ve
ölçme- değerlendirme dersi alıp almama durumlarına göre ise değişim göstermediği
belirlenmiştir. Araştırmanın nitel kısmını oluşturan görüşmeler sonucunda, öğretmenlerin
ölçme ve değerlendirme uygulamalarında kendilerini yeterli algılamadıkları; hizmet içi
eğitimlerin uzman kişiler tarafından uygulamalı etkinliklerle birlikte belli aralıklarla düzenli bir
şekilde verilmesini istedikleri ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin bir kısmı mezun oldukları
programın ölçme ve değerlendirme yeterlilikleri etkilemediğini düşünürken, bir kısmı ise
eğitim fakültesinden mezun olmanın ölçme ve değerlendirme yeterliliklerini artırabileceğini
düşünmektedir. |
tr |
dc.description.abstract |
This study aims at determining the competency perceptions of science and technology
teachers in relation to using conventional and alternative assessment and evaluation techniques
and their opinions about these approaches. It also aims at determining whether the competency
perceptions of science and technology teachers vary according to sex, in-house training,
receiving assessment-evaluation course, higher education program from which they graduate,
years of service and educational background. The sampling of the research carried out by using
scanning model is composed of 90 science and technology teachers working in Adıyaman
province and Merkez district. “Teachers’ Opinion Survey for Evaluation Aspect of Curriculum
for the Year 2005” developed by Fer, Bulut and Dikmen (2005) was used in order to determine
the competency perceptions of teachers in relation to assessment-evaluation. In addition, semistructured
interview was conducted by 6 science and technology teachers selected from the
sampling. Independent and dependent group t-test and unilateral variance analysis were used to
analyse data obtained from the scale. Descriptive and categorical content analyses were used
for the analysis of data obtained from interviews. As a result of the analysis of the scale that
constitutes the quantitative part of the research, it was determined that teachers perceived
themselves competent in using traditional assessment-evaluation techniques and incompetent in
using alternative assessment-evaluation techniques. It was found out that competency
perceptions of teachers varied according to sex, years of service and high education program
from which they graduate. It was determined that competency perceptions of teachers did not
vary according to their educational background, in-house training and receiving assessmentevaluation
course. As a result of interviews that constitutes the qualitative part of the research,
it was revealed that teachers did not perceive themselves as competent in assessment-evaluation
applications and they wanted in-house trainings to be provided regularly and periodically by
experts through practical activities. While some teachers think that programs from which they
graduate do not affect their assessment-evaluation competencies, the others think that
graduating from teachers’ college may increase their assessment-evaluation competencies. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi |
tr |
dc.subject |
Ölçme ve değerlendirme |
tr |
dc.subject |
Yeterlilik algısı |
tr |
dc.subject |
Fen ve teknoloji öğretmeni |
tr |
dc.subject |
Assessment and evaluation |
tr |
dc.subject |
Competency perceptions |
tr |
dc.subject |
Science and technology teacher |
tr |
dc.title |
Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme - değerlendirmeye ilişkin yeterlilik algıları ve görüşleri ( Adıyaman İli örneği) |
tr |
dc.title.alternative |
Competency perceptions of science and technology teachers in relation to assessment and evaluation techniques and their opinions |
tr |
dc.type |
Thesis |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı |
tr |