Bu çalışmada eğitim sisteminin önemli bir öğesi olan öğretmenlerin öğretmenlik
mesleğine ilişkin tutumları bazı değişkenlere göre incelenecektir. Bu araştırmanın
amacı, mesleğini icra etmekte olan öğretmenlerin tutumlarını cinsiyet, mesleki
kıdem, mezun oldukları öğretim kurumları, medeni durum, görev yapılan eğitim
kademesi, sahip olunan çocuk sayısı, ebeveynlerinin öğretmen olup olmaması,
mesleği isteyerek seçme durumlarını içeren değişkenlere göre incelemektir.
Araştırma ile ilgili veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmenlik
Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeğiyle toplanmıştır. Geliştirilen ölçekte mesleği icra
etmekte olan öğretmenlerin tutumlarını belirleyebilmek amacıyla ‘değer verme’,
‘mesleki tükenmişlik’, ‘ilgisizlik’ ve ‘mesleki gelişime açıklık’ alt boyutlarına
ilişkin 28 tutum maddesine yer verilmiştir.
Araştırmanın örneklemini, Adana ilinin merkez ilçelerinden (Seyhan,
Çukurova, Yüreğir ve Sarıçam) seçilen okullarda çalışmakta olan 650 öğretmen
oluşturmaktadır. Veriler 2014-2015 eğitim-öğretim yılında toplanmış ve elde edilen
veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda kadın
öğretmenlerin; 1-5 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin; eğitim ve fen edebiyat
fakülteleri dışındaki kaynaklardan mezun olan ve mesleği isteyerek seçen
öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğine ilişkin daha olumlu tutumlara sahip oldukları
sonucuna varılmıştır.
As teachers’ being the main element in the education system, teachers’ attitudes
towards their profession in terms of some variables are going to be examined in this
research. The aim of this research is to examine teachers’ attitudes according to their
gender, martial status, professional seniority, types of schools they work, faculties
they graduated from, having teacher-parent or not, the number of children they have
and choosing the profession voluntarily or not.
Data of the research was obtained by ‘‘The Scale of Attitudes Towards
Teaching Profession’’ which was developed by the reseacher. The scale includes 28
attitude statements related to four subscales, ‘‘value’’; ‘‘burnout’’; ‘‘indifference’’
and ‘‘openness to professional improvement’’, which are prepared to determine the
attitudes of teachers towards their profession.
The model of the research consists of 650 teachers working in schools in the
districts (Seyhan, Çukurova, Yüreğir ve Sarıçam) of Adana. The data was obtained in
the education period of 2014-2015 and analyzed by means of SPSS. The research
demonstrates that teachers who are female; have between 1 and 5 year professional
seniority; are graduates of different faculties from faculties of science, literature and
education; chose the teaching profession voluntarily have more positive attitudes
towards their profession.