Araştırmanın genel amacı ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde ekoloji
konularına ilişkin kazanımların öğrenciler tarafından ne düzeyde öğrenildiğini çeşitli
değişkenler açısından incelemektir.
Araştırmanın kuramsal çerçevesinde sosyal bilgiler, çevre ve çevreyle ilgili
kavramlar, ekoloji ve ekolojinin gelişimi, Dünya’daki ve Türkiye’deki ekolojik
gelişmeler, Anayasa’da çevreyle ilgili geçen maddeler ve sosyal bilgiler dersinde
geçen ekoloji konuları, kazanımları ve öğretim etkinlikleri ele alınmaktadır.
Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre yapılmıştır. Veri
toplama aracı olarak hazırlanan akademik başarı testi, 2014-2015 eğitim-öğretim
yılında, Kahramanmaraş ili Pazarcık ilçesinde bulunan ortaokulların 4 merkez
okulundan 413 öğrenci ve 5 köy okulundan 169 öğrenci olmak üzere toplam 9
okuldan 582 sekizinci sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda,
öğrencilerin ekoloji konularıyla ilgili bilgi düzeylerinin genel olarak orta seviyede
olduğu ve akademik bilgilerinin cinsiyete, anne ve baba eğitim durumuna, yerleşim
yerine ve aile gelir düzeyine göre anlamlı fark olduğu istatistiksel olarak tespit
edilmiştir.
Araştırma sonucunda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre; annesi ve
babası lise mezunu olan öğrencilerin diğer tüm gruplara göre; şehirde yaşayan
öğrencilerin köyde yaşayan öğrencilere göre daha başarılı olduğu görülmüştür.
Ayrıca, baba eğitim düzeyi ilkokul ve ortaokul olan öğrencilerin, babası yalnızca
okur-yazar olan öğrencilere göre; aile gelir düzeyi 1501-2500 TL ve 2500 TL ve üstü
olan öğrencilerin ile aile gelir düzeyi 0-950 TL olan öğrencilere göre anlamlı fark
olduğu tespit edilmiştir.
The overall objective of the research is to examine what students learned or the level
of achievements on ecology issues in terms of various variables in the 5th ,6th and 7th
Grades Social Studies Course in secondary classes.
In the theorotical framework of the research social studies, the environment
and environment-related concepts, ecology and development of ecology, ecological
development in Turkey and around the World, environment-related substances
mentioned in the Constitution, ecology issues, achievements and teaching activities
are discussed. Research carried out by quantitative research method according to
screening model. Academic achievement test prepared for data collection is applied
to 8th grade 413 students in 4 secondary schools in Pazarcık district and 169 students
at the schools of village of Kahramanmaras Pazarcık, in total 9 schools and 582
students at the grade of 8 in the academic year 2014-2015. The results of the surveys
showed that students have an intermediate level of knowledge about the ecology and
it is determined statistically that academic information of students can vary
according to gender, status of parent education, place of residence and family
income.
As a result of research, it is observed that girls are more successful than
boys, students whose mother or father graduated from high school are more
successful than the other students whose mother or father have lower graduation
from schools and students living in the city centre are more successful than ones
living in the village. Moreover, it is determined that there is a significant difference
between students whose fathers graduated from primary or secondary school and
students whose fathers are just literate, not graduated from any school. It is also
determined that there is difference between students with family income is 1500-
2500 TL or over 2500 TL and students with family income is 0-950 TL.