Bu çalışmada 18. yüzyıl Dîvân edebiyatının en büyük Şâiri Nedîm‟in tek eseri olan Dîvânı “Kültür Unsurları” açısından incelenmiştir. Çalışmamızdaki amaç, ismi bir devir ile anılan, bir akım ile özdeşleşen Nedîm‟i ve onun dünya görüşünün yansıdığı “Nedîm Dîvânı”nı hem maddî hem de mânevî açıdan araştırmaktır.
Çalışmada, Prof. Dr. Muhsin Macit tarafından hazırlanan ve 2012 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü tarafından internet ortamında yayımlanan “Nedîm Dîvânı” temel alınmıştır.
Çalışmada sırasıyla Nedîm‟in hayatı ve sanatı üzerinde durulmuş, araştırmamızın ana kaynağını oluşturan kültür kavramına değinilmiş, manevî (soyut) ve maddî (somut) kültür unsurlarına Nedîm‟in bakışı beyitler üzerinden yansıtılmış ve sonuç bölümünde inceleme hakkında şenel bir değerlendirme yapılmıştır.
Araştırmamıza, Ersin Bayram‟ın “Fehîm-i Kadîm Dîvânı‟nda Kültür Unsurları” ile Nahid Aybet‟in “Fuzûlî Dîvânı‟nda Maddi Kültür” adlı çalışmaları şekil açısından örnek teşkil etmiştir.
In this study, the biggest poet of Divan literature Nedim‟s only work has been studied in terms of “Cultural Elements”. The aim of our work is to study Nedim who has been identified with a trend and a revolution and his Divan with which he has conveyed his opinions in terms of material and moral aspects.
In this study the focus has been on the work “Nedim‟s Divan” which was published on internet by the “Ministry of Culture and Tourism in 2012 and prepaved by Prof. Dr. Muhsin Macit.
In the work, Nedim‟s life and this art the term culture constitutes the foundation of our research, material and moral cultural elements have been mentioned in turn, Nedim‟s view has been conveyed on verses and in the conclusion part a general evaluation about the research has been done.
Our research has taken Ersin Bayram‟s “Cultural Elements in Fehim-i Kadim Divan” and Nahit Aybet‟s “Material Culture in Fuzuli‟s Divan” as a sample in terms of formation.