dc.contributor.author |
Karakaş, Gülşah |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-20T10:27:26Z |
|
dc.date.available |
2021-04-20T10:27:26Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1809 |
|
dc.description.abstract |
Anadolu kaynaklı müzik geleneği Halk Müziği ve Sanat Müziği olmak üzere
günümüzde iki parçalı durumdadır. Türk Sanat Müziği makamlı bir müzik türüdür.
X.yüzyılda yaşamış olan Farabi’den Timurlek’in öldüğü 1405’e kadar geçen süre
Türk Müziğinin nazari yönleriyle açıklandığı ve yazıya aktarılmaya başlandığı
oluşum dönemini kapsamaktadır. Türk Sanat Müziği ciddi anlamda üzerinde
yaşanılan toprakların, milletlerin müziklerinden etkilenmiştir. Bizans kilise müziği
ve diğer milletlerin müziklerinden yararlanılmıştır. Bu sanat dalında yer alan birçok
makam Osmanlı üzerinde hâkimiyet süren toplumlardan alınmıştır.
17.yüzyılın ortalarından Lale Devri’nin sona erdiği 1730’a kadar Avrupai,
Barok ve Rokoko etkilerinin Osmanlı sarayına nüfus ederek zamanın doğu
kültürüyle apayrı bir sentez oluşturduğu Klasik dönem süregelmiştir.1730’dan İsmail
Dede Efendi’nin 1836’daki ölümüne dek uzanan dönem son dönem 1745’e kadar
süren akım Romantik dönem 20.yüzyılın ortalarından bugüne kadar olan dönem ise
çağdaş dönemdir.
Halk Müziği, toplumun içinden gelen insandan insana aktarılarak yaşayan,
sürekliliği bulunan yüzyıllar boyunca toplumların kendi öz kültürleri ile bezenen
halk tarafından genel kabul görerek yaşayan bir müzik türüdür. Dünyanın neresinde
olursa olsun halk şarkıları kent kültürünün dışında üretilmiştir. Neredeyse yeryüzündeki her millete ait bir Halk Müziği bulunur. Halk Müziği’nin Anadolu’ya
özgü biçimine Türk Halk Müziği denir.
Türk Sanat Müziği ve Türk Halk Müziği türlerini birbirinden kesin çizgilerle
ayırmak mümkün değildir. Sanat Müziğinde kullanılan makamların birçoğu Halk
Müziğinde de kullanılmaktadır. Ritim yönünden de basit usullerin çoğu Halk
Müziğinde de kullanılmıştır. Temelde bir bütünün parçalarıdır. Her iki türünde
tarihsel gelişimi incelenecek olup Sanat Müziği’nde makam Halk Müziğinde ayak,
dizi kavramları geniş bir şekilde ele alınıp benzer ve farklı yönleri ele alınacaktır.
Halk Müziğindeki ayaklar Sanat Müziğinde hangi makama uygun geliyor, iki türün
ezgisel yapısı ve aynı zamanda türkü özelliği taşıyan Türk Sanat Müziği parçalarına
da yer verilecektir. |
tr |
dc.description.abstract |
Music tradition rooted from Anatolia is nowadays divided into two parts , one is
Folk music the other is Art music.Turkish Art Music is a kind of music which has
tune.The period from during the 10th Century when Farabi lived to the year 1405
when Timurlek died consists of the term when Turkish music was explained in terms
of sight and the formation term when Turkish music was started to be quoted in
written form. Turkish Art Music was deeply affected by territories lived on and
music of nations existing there. Byzantium church music and the music of other
nations were also utilized.Lots of tunes existing in this branch of art were taken from
communities prevailing during Ottoman Period.
From the middle of 17th Century to the 1730 when Tulip Revolution
ended,The Classical Period ,during which the effect of European ,Baroque and
Rococo penetrated in Ottoman palaces and made a different synthesis with the
culture of the East, continued.The period from 1730 to the 1836 when İsmail Dede
Efendi died is the Last Period, the period lasting until 1745 was the Romantic Period
and the period from the middle of 20th Century until today is the Contemporary
Period.
Folk Music is a kind of music coming from within the communities , living
by passing from one person to another having a permanence, being adorned with self culture of communities during centuries, living generally accepted by
public.All over the world ,folk songs have been produced far from the towns.Almost
each nation has a folk music belonging to itself.The form of folk music peculiar to
Anatolia is called Turkish Folk Music.
It ıs not possible to seperate the kinds of Turkish Art Music and Turkish Folk
Music in sharp lines.Most of the tunes used in Art Music are also used in Folk
Music. In terms of rhythm, most of the simple processes are also used in Folk
Music.They are parts of a whole in basis.In this study ,literary men and the historical
development of both kinds will be examined and tune in Art Music ,tributary in Folk
Music will be widely handled and their similarities and differences will be
emphasized.Tributary in Folk Music fits suitable for which tune in Art Music, the
melodic structures of both kinds and meanwhile Turkish Art Music songs consisting
ballad features will also be included. |
tr |
dc.language.iso |
tr |
tr |
dc.publisher |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr |
dc.subject |
Türk halk müziği |
tr |
dc.subject |
Geleneksel Türk sanat müziği |
tr |
dc.subject |
Makam |
tr |
dc.subject |
Ezgi |
tr |
dc.subject |
Ayak |
tr |
dc.subject |
Traditional Turkish art music |
tr |
dc.subject |
Turkish folk music |
tr |
dc.subject |
Tune |
tr |
dc.subject |
Mode |
tr |
dc.subject |
Tributary |
tr |
dc.title |
Geleneksel Türk sanat müziğinin Türk halk müziğiyle karşılaştırarak incelenmesi |
tr |
dc.title.alternative |
Examining the comparisons of traditional Turkish art music and Turkish folk music |
tr |
dc.type |
Thesis |
tr |
dc.contributor.department |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik ve Sahne Sanatları Anabilim Dalı |
tr |
dc.source.title |
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
tr |