Bu araştırmada, Çağdaş Türk Müziği bestecilerinin Cumhuriyet öncesinde ve sonrasında, yazmış oldukları liedlerin (ses – piyano için) ele alınarak incelenmesine çalışılmıştır. Ayrıca, Çağdaş Türk Müziği bestecilerinin, batı müziğinden sonra Türk müziğinin gelişimine ve yaygınlaşmasına katkılarının neler olduğu ele alınmıştır.
Rönesans ruhu ile ortaya çıkmış olan lied, şiir dizelerinin piyano eşliğinde şarkıya dönüşmesidir. Diğer bir tanıma göre liedler, kısa şiirler üzerine yazılmış ve genellikle piyano eşliği ile söylenen şarkılardır. Cumhuriyet öncesinden günümüze, Çağdaş Türk Müziği ile uğraşan bestecilerin lied formunda yapmış oldukları çalışmaları ele alındığı bu araştırmada, batı müziğinden yola çıkılarak geliştirilen Türk müziğine nasıl bir yön verildiği ve karşılaşılan sorunlara değinilmektedir.
Türklerin tarihinde 20. Yüzyıl yeni bir dönemin başlangıcı olmuş ve halk müziği ile ilgili çalışmalar önemsenerek bu çalışmalara hız verilmiştir.
Araştırmada, “Türk Beşleri” ve ikinci kuşak bestecilerin yazmış olduğu liedlere yer verilmiş, araştırma yöntemi olarak, tarihsel ve kavramsal yaklaşımlar çerçevesinde, betimsel araştırma yöntemlerinden ‘Tarama (Survey) modeli kullanılmıştır. Veriler, kütüphane ve internet ortamından toplanarak elde edilmiş, araştırma bulguları olarak, bestecilerin liedlerine ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında yorum ve değerlendirme ile birlikte sonuç- öneriler sunulmuştur.
This research aimed to study the lieds (of voice and the piano) written in pre-republic and post-republic era by contemporary Turkish music composers.Besides, after the western music, the contribution of contemporary Turkish composers to the development and spread of Turkish music is studied..
Lied, which has appeared with Renaissance spirit, is transforming of poem lines into songs accompanied by the piano. This thesis which featured the lied form studies, from pre-republic to the present, done by the composers who dealt with contemporary Turkish music and it focused on how the Turkish music which was developed by inspiring from western music, is oriented and the problems faced.
20th century became the beginning of a new era in Turkish history and Turkish folk music has been considered more important so the studies about it has been accelerated.
This study dealt with Turkish Five and Second Generation Composers. “Survey” model which is one of the descriptive research methods has been used as a research method within the frame of historical and conceptual approaches.Data from libraries and the Net have been compiled and composers’ lieds were derived as research findings.
In the light of the findings, results and suggestions are presented with comments and evaluations.